به گزارش اکوایران، در معاملات روز شنبه، بیست و یکم اسفند 1400، شاخص کل بورس تهران با ریزش 15 هزار و 359 واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و 332 هزار و 943 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با افت 3 هزار و 589 واحدی در سطح 339 هزار و 100 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 87 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 180 واحد قرار گرفت. شاخص کل و شاخص هم وزن بیشترین ریزش طی یک ماه اخیر را پشت سر گذاشتند. 

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 187 نماد رشد قیمت داشتند و 462 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 29 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 71 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

افزایش خروج پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 708 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز کاری قبل 22 برابر بیشتر شده است. 

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 128 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

گروه‌های قرمز بورس 

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌های «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» و «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» کاهش یافت و این سه گروه بزرگ بازار قرمزپوش شدند. 

پس از این سه گروه، دو گروه «خودرو و ساخت قطعات» و «فلزات اساسی» قرمزترین گروه‌ها بودند.

نمادهای پیشران بازار سهام

نمادهای «فملی»، «شبندر» و «شستا» بیشترین تأثیر را در  افت شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای «شپدیس»، «کچاد» و «شیراز» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «شاوان»، «صبا» و «فرابورس» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «هرمز»، «دماوند» و «وهور» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خودرو و شتران در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 7 هزار و 513 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 268 میلیارد تومان بود که 17 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش 8 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 100 میلیارد تومان رسید. 

مازاد عرضه در پایان معاملات

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز چهارشنبه 569 درصد افزایش یافت و 97 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 51 درصد افت کرد و در رقم 72 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز شنبه با مازاد عرضه‌ی 25 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد کدما (شرکت معدنی دماوند) با صف‌ خرید 10 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کدما، نمادهای ختراک (شرکت ریخته گری تراکتور سازی ایران) و خاهن (شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 17 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای خساپا (شرکت سایپا) و فاسمین (شرکت کالسیمین) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس