به گزارش اکوایران ، در معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس تا رقم یک میلیون و 463 هزار واحد پائین آمد تا پس از 4 روز صعود، نزول کند. 

امروز بازار سهام از ابتدا صعودی شد و شاخص در 30 دقیقه ابتدایی حدود 2 هزار واحد رشد داشت. اما پس از آن روند نزولی شاخص شروع شد و در پایان معاملات شاخص کل بورس به رقم یک میلیون و 463 هزار و 759 واحد رسید که نسبت به روز سه‌شنبه 7 هزار و 679 واحد پائین‌تر ایستاده است.

اما امروز شاخص کل هم‌وزن رشد کرد و در پایان معاملات هزار و 539 واحد نسبت به روز سه‌شنبه بالا آمد و در رقم 377 هزار و 368 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 69 واحد صعود کرد و به رقم 19 هزار و 850 واحد رسید. 

بورس

دو سمت صعودی و نزولی بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 286 نماد رشد قیمت داشتند و 203 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 58 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 41 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

افزایش خروج پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 248  میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به دیروز 30 برابر افزایش یافته است. 

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شتران (شرکت پالایش نفت تهران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 54 میلیارد تومان بود. پس از شتران، نمادهای ومعادن (شرکت توسعه معادن و فلزات) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

نمادهای «فولاد»، «فملی» و «شتران» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. شبندر، رمپنا، خودرو، وبملت، فخوز، کگل و تاپیکو دیگر بزرگانی بودند که کاهش قیمت داشتند و موجب نزول شاخص کل شدند.

در مقابل نمادهای «وپارس»، «وامید» و «پترول» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «ومهان»، «غصینو» و «سمگا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «صبا»، «بساما» و «شگویا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خساپا صدرنشین است و خودرو و خگستر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، کرمان و تجلی پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

مازاد تقاضا در بورس

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 300 درصد افزایش یافت و 76 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 34 درصد افت کرد و در رقم 428 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز چهارشنبه با مازاد تقاضای 352 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) با صف‌ خرید 219 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ورنا، نمادهای وپارس (بانک پارسیان) و لوتوس (شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 26 میلیارد تومانی داشت. پس از خودرو، نمادهای شتران (شرکت پالایش نفت تهران) و بورس (شرکت بورس اوراق بهادار تهران) بیشترین صف فروش داشتند.

رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 350 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 299 میلیارد تومان بود که 4 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 15 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 6 هزار و 772 میلیارد تومان رسید. 

جدول معاملات

در معاملات امروز نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 517 میلیارد تومان بود. 

پس از خگستر، خساپا بیشترین ارزش معاملات را داشت و نماد خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شپنا و شتران در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خساپا با تعداد یک میلیارد و 704 میلیون 441 هزار و 299 سهم در صدر قرار گرفته است. خگستر در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد ولساپا و کرمان در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس