به گزارش اکوایران، امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در یک ساعت ابتدایی شاخص حدود 3 هزار واحد پائین آمد. این روند ادامه داشت و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 7 هزار و 488 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 504 هزار و 731 واحد رسید. 

شاخص هم وزن در پایان معاملات امروز 983 واحد نسبت به روز شنبه بالا آمد و در رقم 402 هزار و 414 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 16 واحد افت کرد و به رقم 20 هزار و 746 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 222 نماد رشد قیمت داشتند و 251 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 47 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 52 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

تداوم خروج سرمایه حقیقی

امروز برای سومین روز متوالی، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 255 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه رشد 104 درصدی داشته است. دو گروه «محصولات شیمیایی» و «فلزات اساسی» بیشترین سهم را از خروج پول حقیقی داشتند. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 34 میلیارد تومان بود. پس از فملی، نمادهای فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «فولاد»، «پارسان» و «شتران» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «خگستر»، «خاهن» و «وبانک» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «ومهان» و «شگویا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «صبا»، «دماوند» و «فجهان» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خگستر صدرنشین است و شستا و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای صبا، تجلی و زاگرس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

امروز قیمت سهام تمامی نمادهای گروه «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» کاهش یافت و قرمزترین گروه بازار بود. در میان نمادهای پالایشی، شتران، شبندر و شپنا از قرمزترین نمادها بودند که در افت شاخص نیز تأثیر قابل توجهی داشتند. 

مازاد تقاضا در پایان معاملات یکشنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 50 درصد افزایش یافت و 18 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 11 درصد افت کرد و در رقم 278 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد ثامید (شرکت توسعه و عمران امید) با صف‌ خرید 31 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ثامید، نمادهای مادیرا (شرکت صنایع مادیران) و ثرود (شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در پایان معاملات امروز 13 نماد صف فروش داشتند. نماد سنیر (شرکت سیمان سفید نی ریز) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نمادهای فلوله، توسن، تلیسه و زملارد بیشترین صف فروش را داشتند. 

افت ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 7 هزار و 714 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 563 میلیارد تومان بود که 7 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 16 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 340 میلیارد تومان رسید.

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری خلیج فارس) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 277 میلیارد تومان بود. 

پس از خگستر، خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و خساپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شستا و شتران در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد 885 میلیون و 507 هزار و 789 سهم در صدر قرار گرفته است. خگستر در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد خساپا و خپارس نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس