به گزارش اکوایران محدودیت تقاضا برای سنگ‌آهن در چین با توجه به تعطیلات اول تا چهارم ماه مه به دلیل روز کارگر به افت قیمت این محصول منجر شد. به گزارش فست‌مارکت حضور تجار چینی در معاملات هفته جاری بسیار محدود بود و این موضوع باعث شد تا بهای هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمال چین با کاهش قیمت 1.76 درصدی با نرخ 143 دلار و 42 سنت در روز چهارشنبه چهارم ماه مه معامله شود.

Untitled

سنگ‌آهن در بلاتکلیفی سیگنال‌های افزایشی و کاهشی

در حالی که تعطیلات 3 روزه به مناسبت روزکارگر در چین به اتمام رسید؛ اما همچنان ویروس کرونا در چین جولان می‌دهد که این موضوع سیگنالی کاهشی برای بازارها به همراه دارد. با این وجود همزمان با محدودیت تقاضا، عرضه نیز تحت فشار قرار دارد و این موضوع سیگنالی افزایشی به بازارها ارسال می‌کند.

در این شرایط سرویس سرمایه‌گذاران مودیز پیش‌بینی می‌کند که تداوم کاهش تولید معدنی در سال جاری میلادی بازارها را با کاهش عرضه روبرو کرده و زمینه رشد قیمت در بخش فلزات را فراهم می‌کند.

افت تولید حامی رشد نرخ

در حال حاضر کشورهای کلیدی معدنی از جمله استرالیا و کشورهای آفریقایی با شیوع گسترده ویروس کرونا روبرو هستند که این موضوع معادن این مناطق را با چالش تامین نیرو کار روبرو کرده است. این موضوع با افت و افزایش هزینه تولید از رشد قیمت در میان مدت حمایت می‌کند.

علاوه بر موارد بیان شده، تغییرات آب‌وهوایی از جمله بارندگی شدید در برزیل، بر تولید شرکت‌های معدنی اثر سوء داشته و از این منظر نیز بازار با کاهش عرضه و تبعات آن روبرو می‌شود.

در این شرایط شرکت معدنی آنگلو امریکن که شرکتی بریتانیایی و چند ملیتی است خبر از کاهش 10 درصدی تولید خود ظرف 3 ماهه ابتدایی سال 2022 داد و هدف تولید خود در بخش تولید فلزات، سنگ آهن، زغال سنگ متالورژیک و پلاتین را در طول سال جاری اصلاح کرد و کاهش داد.

شرکت ریوتینیو نیز اعلام کرد که در 3 ماهه ابتدایی سال جاری حدود 6 درصد از میزان تولید این شرکت نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاسته شده و در عین حال حدود 8 درصد از میزان حمل‌ونقل این شرکت کاسته شده است.

اما شرکت واله اعلام کرد که ظرف 3ماهه ابتدایی امسال موفق به تولید 320 میلیون تا 335 میلیون تن سنگ‌آهن شده است. این شرکت تولید این میزان سنگ‌آهن را مطابق اهداف تعیین شده دانست و عنوان کرد تولید این میزان سنگ‌آهن در شرایطی که در این بازه زمانی با چالش‌هایی از جمله بارندگی‌های شدید روبرو بوده دستاوردی مهم برای واله است.