به گزارش اکوایران، بازار سنگ‌آهن چین ظرف روزهای پایانی هفته گذشته با افت تقاضای روبرو شد که این روند کاهش تقاضا با شروع هفته جدید نیز ادامه یافت. به گزارش پلتس بهای هر تن سنگ‌‎آهن عیار 62 درصد فاین تحویل بنادر شمالی چین در روز دوشنبه نهم ماه مه با قیمت 131 دلار و 35 سنت مورد معامله قرار گرفت که این رقم نسبت به بهای فروش آن در روز جمعه ششم ماه کاهشی 5.5 درصدی داشت.

در حالی که عرضه سنگ‌آهن از سوی برزیل رو به افزایش گذاشته، استمرار سیاست کرونا صفر در چین با اثرگذاری منفی بر تقاضا زمینه سقوط قیمت سنگ‌آهن را فراهم کرده است. 

در عین حال افت تقاضا برای فولاد در چین با توجه به محدودیت‌های قرنطینه‌ای، قیمت این محصول را تخت فشار کاهشی قرار داده و این موضوع از حاشیه سود فولادسازان چینی کاسته است. کاهش حاشیه سود فولادسازان چینی، عقبگرد بیشتر بهای سنگ‌آهن را به دنبال دارد.

در این شرایط فصل باران‌های موسمی در کشورهای جنوب شرق آسیا  به زودی آغاز می‌شود، به شکل سنتی در این زمان از تقاضا برای فولادهای ساختمانی نیز کاسته خواهد شد و بنابراین در شرایطی که تقاضای فولاد در چین ظرف 4 ماه و نیم سپری شده از سال 2022 تحت فشار بود، احتمالا این رویه در هفته‌های آینده و با تغییر فصل هم ادامه پیدا خواهد کرد.

تقاضای اروپایی‌ها زغال‌سنگ را افزایشی کرد

بازار زغال‌سنگ هفته دوم ماه مه را با حمایت مثبت از سوی تقاضا آغاز کرد به نحوی که بهای هر تن زغال‌سنگ حرارتی فوب استرالیا با افزایش 2.75 دلاری به ازای هر تن به 519 دلار و 50 سنت رسید. این افزایش قیمت شامل حال زغال‌سنگ متالورژی هم شد. افزایش تقاضا برای این محصول از سوی کشورهای اروپایی مهم‌ترین دلیل رشد قیمت زغال‌سنگ صادراتی استرالیا بود.

در این شرایط درگیری چین با بیماری کرونا باعث شد تا همچنان تقاضا برای زغال‌سنگ در بنادر این کشور کاهشی باشد و این موضوع به افت نرخ این محصول منجر شد. به گزارش پلتس هر تن زغال‌سنگ تحویل بنادر چین در روز دوشنبه نهم ماه مه با قیمت 491 دلار معامله شد که این نرخ نسبت به بهای فروش آن در روز جمعه کاهشی 10 دلاری داشت.

به این ترتیب در حالی که سیاست کنترل کرونا در چین به سقوط قیمتی در بازار اغلب کامودیتی‌ها با محوریت آهن و فولاد منجر شده، افزایش تقاضا برای زغال‌سنگ از سوی کشورهای اروپایی باعث شده تا فعلا فعالان این بازار از این سقوط قیمتی در امان باشند.