به گزارش اکوایران در اولین روز هفته، یعنی دوشنبه ۴ جولای قیمت قراضه داخلی ترکیه و قراضه وارداتی این کشور افزایشی بود و بهای میلگرد ترکیه مجدد به کانال قیمتی 700 دلاری بازگشت.

تقاضا برای قراضه وارداتی ترکیه افزایشی شد

بهای قراضه وارداتی به ترکیه از ابتدای ماه جولای وارد مسیر رشد نرخ شده است، این رویه افزایشی قیمت در قراضه داخلی این کشور نیز به چشم می‌خورد. پلتس در گزارش روزانه خود از بازار آهن و فولاد به افزایش 26 دلار و 25 سنتی بهای قراضه وارداتی ترکیه در روز ابتدایی هفته جاری نسبت به روز پایانی هفته قبل و فروش این محصول در محدوده نرخ 368 دلار و 75 سنت خبر می‌دهد.

در عین حال بازار محصولات فولادی ترکیه نیز در روزهای اخیر مجدد رنگی از رونق به خود گرفته و باعث شده است تا برخی فولادسازان بزرگ ترکیه‌ای نرخی در کانال 700 دلاری را برای فروش هر تن میلگرد خود پیشنهاد دهند. با وجود افزایش قیمت مقاطع طویل فولادی این کشور، اغلب عرضه‌ها برای تحویل در ماه جاری و آگوست منعقد شده است.

فشار افت تقاضا سنگ‌آهن را کاهشی کرد

پلتس در گزارش خود از وضعیت بازار سنگ‌آهن آسیا به کاهش تمایل برای خرید اشاره دارد. افت تقاضا برای سنگ‌آهن در بازار داخلی چین باعث شده تا بهای این محصول در روز ابتدایی هفته جاری کانال 100 دلاری را ازدست بدهد و به این ترتیب هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد تحویل بنادر شمالی چین با نرخ 109 دلار و 90 سنت به فروش رود.

فشار بر فولادسازان چینی به روش کوره بلند برای کاهش انتشار آلاینده‌های کربنی ادامه دارد و این موضوع باعث شده تا نرخ بهره‌برداری از این کوره‌ها کاهش داشته باشد. در عین حال تضعیف تقاضا در بازار محصولات فولادی نیز مزید بر علت شده و برخی فولادسازان چینی به توقف تولید به منظور انجام تعمیر و نگهداری روی آورده‌اند. مجموع این موارد با کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن به تقویت روند کاهش نرخ در این بازار کمک کرده است.

اختلال در عرضه زغال‌سنگ با ادامه بارندگی در استرالیا

کاهش قیمت در بازار زغال‌سنگ متالورژیک آسیا فوب استرالیا و سی‌اف‌آر چین در روز ابتدایی هفته محسوس بود. تضعیف فولادسازی در چین و کاهش حاشیه سود فولادسازان این کشور باعث شده تا بازار زغال‌سنگ نیز از سکه افتاده به نحوی که بهای هر تن زغال‌سنگ فوب استرالیا در روز ابتدایی هفته جاری با کاهش 2 دلاری با نرخ 300 دلار به فروش رفت؛ همچنین در این روز بهای هر تن زغال‌سنگ تحویل بنادر چین نیز افتی یک دلاری و 50 سنتی داشت و با قیمت 391 دلار و 50 سنتی به فروش رفت.

پلتس در گزارش خود از بازار زغال‌سنگ به افزایش بارندگی در استرالیا اشاره دارد؛ ظرف روزهای اخیر بارندگی‌های شدید در کوئیزلند و نیوولز استرالیا رخ داده است که این امر می‌تواند در روزهای آینده روند عرضه زغال‌سنگ استرالیا به بازارها را با اختلال روبرو کرده و سیگنالی صعودی برای بازار به ارمغان آورد.