به گزارش اکوایران، در معاملات روز چهارشنبه بیست و دوم تیر ماه، شاخص کل بورس پایتخت با افزایش 6 هزار و 517 واحدی نسبت به روز سه‌شنبه به رقم یک میلیون و 490 هزار و 51 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد هزار و 537 واحدی در سطح 407 هزار و 12 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 110 واحد پائین آمد و در سطح 19 هزار و 809 واحد قرار گرفت. 

ردیابی تغییر مالکیت 

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیست و یکمین روز متوالی منفی شد و 223 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام مبین (شرکت مبین انرژی خلیج فارس) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 40 میلیارد تومان بود. پس از مبین، نمادهای دی (بانک دی) و کسرا (شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

نمادهای رهبر بازار 

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای پالایشی رشد کرد و «شپنا»، «شبندر»، «شتران» و «شبریز» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. این 4 نماد پالایشی در مجموع بیش از 4 هزار واحد شاخص را بالا کشیدند. همچنین نمادهای «فملی»، «میدکو» و «فولاد» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «فغدیر» و «شاوان» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «بنو» و «توسن» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شپنا صدرنشین است و شبندر و خگستر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، ددانا و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

رکود معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 19 هزار و 521 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 15 هزار و 277 میلیارد تومان بود که 78 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 3 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 742 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 4 ماه اخیر است. 

صف‌های بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل کاهش یافت و 18 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 272 درصد رشد کرد و در رقم 82 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد شاوان (شرکت پالایش نفت لاوان) با صف‌ خرید 48 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شاوان، نمادهای ختراک (شرکت ریخته گری تراکتورسازی ایران) و ملت (شرکت بیمه ملت) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که ارزش آن 7 میلیارد تومان بود. پس از غدشت، نمادهای فمراد، لسرما، خپویش و غپونه بیشترین صف فروش داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس