به گزارش اکوایران، امروز معاملات بازار با نزول شاخص‌ کل آغاز شد و در 15 دقیقه ابتدایی شاخص از مرز یک میلیون و 480 هزار واحد پائین آمد.

در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز شنبه 11 هزار و 611 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 468 هزار و 439 واحد رسید. شاخص هم وزن در پایان معاملات امروز 3 هزار و 206 واحد نسبت به روز شنبه پائین آمد و در رقم 402 هزار و 370 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 130 واحد افت کرد و به رقم 19 هزار و 620 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 135 نماد رشد قیمت داشتند و 429 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 24 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 76 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیست و سومین روز متوالی منفی شد و 496 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز شنبه افزایش 67 درصدی داشته است. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 56 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهای دی (بانک دی) و شتران (شرکت پالایش نفت تهران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «میدکو»، «تاپیکو» و «نوری» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و نمادهای «شیران»، «وساپا» و «خراسان» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «کگهر» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «خدیزل»، «دتوزیع» و «دماوند» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شپنا صدرنشین است و شستا و شبندر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، ددانا و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

مازاد عرضه در پایان معاملات یکشنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل تغییری نکرد و 27 میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 92 درصد افت کرد و در رقم 16 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد سنیر (شرکت سیمان سفید نیریز) با صف‌ خرید 7 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سنیر، نمادهای تکنو (شرکت تکنو تار) و سکرد (شرکت سیمان کردستان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که ارزش آن 7 میلیارد تومان بود. پس از غدشت، نمادهای فلوله، وساخت، غویتا و سدبیر بیشترین صف فروش داشتند. 

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 76 هزار و 326 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 71 هزار و 228 میلیارد تومان بود که 93 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 9 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 767 میلیارد تومان رسید. 

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 136 میلیارد تومان بود. 

پس از شپنا، شبندر بیشترین ارزش معاملات را داشت و وساپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد دی و فملی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات نیز سهام دی با تعداد 895 میلیون و 225 هزار و 374 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شپنا تعلق داشت. دو نماد خگستر و وتجارت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس