به گزارش اکوایران، در معاملات روز سه‌شنبه هجدهم مرداد ماه، شاخص کل بورس پایتخت با افزایش 3 هزار و 19 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 451 هزار و 942 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد 801 واحدی در سطح 390 هزار و 944 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 100 واحد بالا آمد و در سطح 19 هزار و 150 واحد قرار گرفت.  

خروج پول حقیقی  

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 245 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خساپا (شرکت یاسپا) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 35 میلیارد تومان بود. پس از سایپا، نمادهای شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در مقابل، بیشترین ورود پول حقیقی برای دومین روز متوالی به نماد فولاد اختصاص داشت. پس از فولاد، نمادهای سهرمز، بپاس، کایزد و کالا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 

بورس

نمادهای پیشران بازار

امروز نماد «فولاد» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشت و به تنهایی شاخص را 3 هزار واحد بالا کشید. پس از برگزاری مجمع عمومی، امروز فولاد با تقاضای حقیقی بالایی مواجه بود و بیشترین ورود پول حقیقی را در معاملات سه‌شنبه داشت. 

پس از فولاد، نمادهای «خساپا» و «وبملت» یشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و نمادهای «تاپیکو»، «شبندر»، «کگل» و «شپنا» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «دی» و «صبا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «شاوان» و «خدیزل» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خساپا صدرنشین است و خودرو و خگستر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، فزر و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

افت ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 13 هزار و 603 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 9 هزار و 240 میلیارد تومان بود که 68 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 4 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 656 میلیارد تومان رسید. 

صف‌های پایانی بازار 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 20 میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 77 درصد افت کرد و در رقم 43 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد دی (بانک دی) با صف‌ خرید 11 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از دی، نمادهای بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) و کالا (شرکت بورس کالای ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد کمنگنز (شرکت معادن منگنز  ایران) تعلق داشت که ارزش آن 14 میلیارد تومان بود. پس از کمنگنز، نمادهای بالبر، فمراد، خرینگ و زنگان بیشترین صف فروش داشتند.

بورس