به گزارش اکوایران بازار فیزیکی بورس کالای ایران در روز دوشنبه چهاردهم شهریور با استقبال خوبی از سوی متقاضیان در رینگ صنعتی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی مواجه شد. در این روز غلبه تقاضا نسبت به عرضه برای اغلب محصولات به چشم می‌خورد، البته برتری تقاضا نسبت به عرضه به رقابت قابل ملاحظه قیمتی در اغلب معاملات صنعتی منجر نشد و اگرچه متقاضیان زیادی تمایل به کسب سهم از بازار مواد اولیه داشتند اما حاضر به رقابت قیمتی برای کسب سهم از بازار نبودند، البته وضعیت در بازار پلیمرها متفاوت بود.

رونق معاملات شمش به رقابت قیمتی منجر نشد

در روز دوشنبه چهاردهم شهریور، فوادسازان 193 هزار تن شمش فولاد را با نرخ پایه‌ای در بازه 12 هزار و 290 تا 13 هزار تومان در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه کردند که البته اغلب عرضه‌ها با قیمتی کف یعنی 12 هزار و 290 تومان انجام شد و تنها چند واحد محدود نسبت به عرضه محصول خود در محدوده 13 هزار تومان اقدام کردند.

برای این میزان شمش فولاد، تقاضایی برابر 341 هزار تن در این بازار به ثبت رسید که به مراتب بیش از میزان عرضه بود، اما خریداران برای کسب سهم از بازار حاضر به رقابت قیمتی نشدند. در شرایطی که نرخ ارز در بازار آزاد در این روز در مسیر کاهش محدود نرخ نوسان داشت، عدم تمایل نوردکاران برای رقبات قیمتی در این بازار کاملا قابل پیش‌بینی بود.   

معاملات داغ پلیمری‌ها، رقابت قیمتی را رقم زد

رونق بازار کالایی به به معاملات صنعتی محدود نشد و رینگ محصولات پلیمری نیز با برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه مواجه شد؛ به این ترتیب در این روز اغلب محصولات عرضه شده به فروش رفت. برخلاف رینگ فولاد، متقاضیان مواد اولیه پلیمری برای کسب سهم از بازار به رقابت قیمتی تا 20 درصد نیز دست زندند.