به گزارش اکوایران، در معاملات روز سه‌شنبه 60 درصد نمادهای بازار سهام کاهش قیمت داشتند و شاخص کل بیش از 7 هزار واحد ریزش کرد.

بورس

سقوط نماگرهای بازار سهام

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی حدود 5 هزار واحد افت کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز دوشنبه 7 هزار و 716 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 408 هزار و 582 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز امروز روند نزولی داشت و در پایان معاملات با افت 929 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 383 هزار و 947 واحد ایستاد. 

همچنین شاخص کل فرابورس  با 34 واحد کاهش به رقم 20 هزار و 252 واحد رسید. 

بورس

افزایش صف‌های خرید

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز دوشنبه 59 درصد کاهش یافت و 144 میلیارد تومان شد.  ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 61 درصد رشد کرد و در رقم 346 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد شفن (شرکت پتروشیمی فناوران) با صف‌ خرید 61 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شفن، نمادهای سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) و آپ (شرکت آسان پرداخت پرشین) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان)  تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 46 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نماد پترول (شرکت پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 183 نماد رشد قیمت داشتند که 127 نماد بورسی و 56 نماد فرابورسی بودند. همچنین 294 نماد کاهش قیمت داشتند که 210 نماد بورسی و 84 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 37 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 60 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج سهامدارن حقیقی

امروز برای پنجمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 59 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام برکت (شرکت دارویی برکت) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 10.7 میلیارد تومان بود. پس از برکت، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و فسبزوار (شرکت پارس فولاد سبزوار) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

نمادهای پیشران بازار

امروز نمادهای «فارس»، «شپدیس» و «شستا» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. همچنین سه نماد «پاکشو»، «بورس» و «شفن» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «بپاس» و «هرمز» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «سمگا»، «وهور» و «کوثر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس بورس صدرنشین است و شستا و کالا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، وهامون و توسن پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

تداوم کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با کاهش 88 درصدی به رقم 8 هزار و 523 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 3 هزار و 601 میلیارد تومان بود که 40 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز برای دومین روز متوالی نزول کرد و با افت 10 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 303 میلیارد تومان رسید که 48 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود.

 نماد بورس در صدر جدول معاملات 

در معاملات امروز نماد بورس (شرکت بورس اوراق بهادار تهران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 332 میلیارد تومان بود. 

پس از بورس، نماد انرژی بیشترین ارزش معاملات را داشت و پاکشو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن نمادهای کالا و شستا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز نماد بورس با تعداد 223 میلیون و 153 هزار و 810 سهم در صدر قرار گرفته است. پاکشو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خبهمن تعلق داشت. خگستر و وبملت نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس