به گزارش اکوایران، در آخرین روز معاملاتی هفته، شاخص کل بورس پایتخت نسبت به روز سه‌شنبه 2 هزار و 155 واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و 410 هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز امروز با افزایش 2 هزار و 805 واحدی در سطح 386 هزار و 755 واحدی ایستاد. اما شاخص کل فرابورس (آیفکس) 9 واحد پائین آمد و در سطح 20 هزار و 243 واحد قرار گرفت.

گروه سبز بازار

روز چهارشنبه گروه «خودرو و ساخت قطعات» سبزترین گروه بازار سهام بود و قیمت سهام اغلب نمادهای خودرویی مانند خبهمن، خگستر، خزامیا، خمهر، خدیزل، خمحرکه، خزر، ورنا، خکار، ختوقا، خرینگ، خوساز، خلنت، خشرق، خمحور، خنصیر، خاذین، ختور، خکمک، خچرخش، ختراک، خریخت و خفنر افزایش یافت. 

ورود نقدینگی حقیقی

امروز پس از پنج روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 13 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. 

 در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام شفن (شرکت پتروشیمی فناوران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 76 میلیارد تومان بود. پس از شفن، ثشاهد (شرکت سرمایه گذاری شاهد) و سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

بورس

نمادهای پیشران بازار

در آخرین روز کاری هفته نمادهای «شفن»، «شستا» و «شپدیس» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. همچنین سه نماد «فولاد»، «فارس» و «ومعادن» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «زاگرس» و «دماوند» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «سمگا»، «فرابورس» و «کوثر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس پترول صدرنشین است و شستا و بورس در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فجهان، فرابورس و توسن پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افت ارزش معاملات خرد 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با کاهش 14 درصدی به رقم 7 هزار و 259 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 518 میلیارد تومان بود که 21 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز برای سومین روز متوالی نزول کرد و با افت 3 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 169 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در دو هفته اخیر است. ارزش معاملات خرد 57 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

کاهش ارزش صف‌های بازار

در پایان معاملات چهارشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز سه‌شنبه 57 درصد کاهش یافت و 62 میلیارد تومان شد.  ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 4 درصد افت کرد و در رقم 332 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد آپ (شرکت آسان پرداخت پرشین) با صف‌ خرید 37 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از آپ، نمادهای های وب (شرکت داده گستر عصر نوین-های وب) و انرژی3 (سایر اشخاص بورس انرژی) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان)  تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 25 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) و وسصفا (شرکت سرمایه گذاری استان اصفهان) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس