به گزارش اکوایران، در معاملات روز یکشنبه، 28 آذر 1400، شاخص کل بورس پایتخت نتوانست کانال 1.3 میلیونی را حفظ کند. شاخص کل با کاهش 13 هزار و 872 واحدی نسبت به دیروز به رقم یک میلیون و 291 هزار واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز افت کرد و با کاهش 3 هزار و 485 واحدی در سطح 343 هزار و 492 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 137 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 449 واحد قرار گرفت. 

تداوم خروج نقدینگی حقیقی 

امروز برای هفدهمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 414 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به دیروز 310 درصد افزایش یافت. 

 در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 40 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، بمپنا (شرکت تولید برق عسلویه مپنا) و فسبزوار (شرکت پارس فولاد سبزوار) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

گروه‌های قرمز بورس

قیمت سهام اغلب نمادهای پالایشی و بانکی بازار کاهش داشت و دو گروه فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری قرمزترین گروه‌های بورس بودند. 

افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با رشد 6 درصدی به رقم 4 هزار و 711 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 316 میلیارد تومان بود که 7 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 13 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 943 میلیارد تومان رسید که 62 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

نمادهای پیشران بازار سهام

امروز نمادهای «فولاد»، «فملی» و «شستا» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و «فارس»، «شپدیس» و «کنور» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «آریا» و «شاوان» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «شگویا»، «فرابورس» و «شجم» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس کالا صدرنشین است و خودرو و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، توسن و شگویا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

مازاد عرضه در پایان معاملات

در پایان معاملات یکشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 81 درصد افزایش یافت و 206 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 88 درصد افت کرد و در رقم 24 میلیارد تومان ایستاد. 

سهام کدما (شرکت معدنی دماوند) با صف‌ خرید 6 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کدما، نمادهای افرا (شرکت افرا نت) و فرابورس (شرکت فرابورس ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 22 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) و خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس