به گزارش اکوایران، امروز باز هم نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد و رکورد 17 روز پیاپی را ثبت کرد. بدین ترتیب شاخص کل بورس تهران به کانال 1.2 میلیونی بازگشت.   

بورس

سقوط شاخص‌ها

امروز از ابتدای معاملات روند تغییرات شاخص بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی به کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی سقوط کرد. شاخص کل بورس در پایان معاملات با کاهش 13 هزار و 872 واحدی نسبت به روز شنبه به سطح یک میلیون و 291 هزار و 662 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز با ریزش 3 هزار و 485 واحدی در سطح 343 هزار و 492 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابوس 137 واحد رشد کرد و در سطح 18 هزار و 449 واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 89 نماد رشد قیمت داشتند که 53 نماد بورسی و 36 نماد فرابورسی بودند. همچنین 395 نماد کاهش قیمت داشتند که 288 نماد بورسی و 107 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 18 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 78 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بورس

 لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فولاد»، «فملی» و «شستا» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و «فارس»، «شپدیس» و «کنور» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «آریا» و «شاوان» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «شگویا»، «فرابورس» و «شجم» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس کالا صدرنشین است و خودرو و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، توسن و شگویا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

هفدهمین روز خروج پول حقیقی

امروز برای هفدهمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 414 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به دیروز 310 درصد افزایش یافت. 

 در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 40 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، بمپنا (شرکت تولید برق عسلویه مپنا) و فسبزوار (شرکت پارس فولاد سبزوار) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

رونق معاملات سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با رشد 6 درصدی به رقم 4 هزار و 711 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 316 میلیارد تومان بود که 7 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 13 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 943 میلیارد تومان رسید که 62 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

افزایش ارزش صف‌های فروش بازار 

در پایان معاملات یکشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 81 درصد افزایش یافت و 206 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 88 درصد افت کرد و در رقم 24 میلیارد تومان ایستاد. 

سهام کدما (شرکت معدنی دماوند) با صف‌ خرید 6 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کدما، نمادهای افرا (شرکت افرا نت) و فرابورس (شرکت فرابورس ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 22 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) و خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین صف فروش داشتند.

روز پُرمعامله خودرویی‌ها

در معاملات امروز نماد فرابورس (شرکت فرابورس ایران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 189 میلیارد تومان بود.

پس از فرابورس، کالا بیشترین ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد خساپا و انرژی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خساپا با تعداد 458 میلیون و 83 هزار و 720 سهم در صدر قرار گرفته است. پس از خساپا، خودرو در رتبه دوم قرار گرفت و رتبه سوم به خپارس تعلق داشت. کرمان و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس