به گزارش اکوایران؛ بازیگری اصلی اوکراین و روسیه در تامین غلات و دانه های روغنی موجب شد تا در میانه جنگ این در دو کشور دومین «کنفرانس بین المللی غلات و دانه های روغنی ایران گرین» میهمان بسیاری از کشورهای خارجی باشد.  

اهمیت این کنفرانس از آن جهت بود که بسیاری از کشورها در شرایط کنونی به دنیال به دست آوردن بازرهای جدید برای تامین نیاز کشور خود هستند و به همین دلیل حضور در این نشست را غنیمت شمردند تا بتوانند به بازارهای جدید پیوند بخورند.  هرچند این کنفرانس برای کشورهای خارجی دارای اهمیت بود، اما مقام های ایرانی به این کنفرانس نیامدند و فرصت به دست آمده را به راحتی از دست دادند؛ «مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران» تنها مسوول دولتی بود که در این گردهمایی حضور پیدا کرد.

روسیه و اوکراین دو فعال اصلی در بازارهای غلات و دانه های روغنی محسوب می شوند و این  امر موجب شد تا با شروع جنگ روسیه و اوکراین زنگ خطر در بازارهای کشاورزی و صنایع غذایی جهان به صدا در بیاد؛ بطوریکه بسیاری از کشورها در حال حاضر به دنبال یافت کشور جایگزین برای تامین این مواد هستند.

با توجه جنگ اوکراین تصویر بازار محصولات کشاورزی چگونه خواهد بود؟ در این خصوص بسیاری از کشورها نسبت به کمبود غلات و دانه های روغنی در سال جاری هشدار داده اند و به دنبال بازارهای جدید هستند.

با توجه به شرایط کنونی حاضران در این نشست به این نکته اشاره کردند با توجه به اینکه روسیه هنوز روند صادراتی خود را حفظ کرده است امکان تامین بخشی از نیاز گندم مورد نیاز از طریق این کشور وجود دارد و بخشی دیگر را می توان از طریق برزیل تامین کرد، اما در خصوص دانه های روغنی «مدیرعامل شرکت BUNGGE »  معتقد است که باید کشورهای آمریکا و اردن را جایگزین اوکراین کنیم که این اقدام نیز هزینه بسیاری به همراه خواهد داشت؛ از سوی دیگر در این خصوص باید منتظر نتیجه مذاکرات نیز بود.

براساس برآوردهای صورت گرفته ایران در سال جاری به 7 میلیون تن گندم وارداتی نیاز دارد تا با توجه به ۴.۵ میلیون تن گندم خریداری شده از سوی کشاورزان نیاز داخل کشور تامین شود. به گفته کاوه زرگران رئیس انجمن تامین کنندگان غلات ایران خرید شرکت بازرگانی دولتی نشان می دهد که ۴.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است که پیش بینی می شود امسال با توجه به شرایط آب و هوایی و خشکسالی­هایی که در کشور وجود دارد، میزان خرید گندم داخلی، کمتر از سال قبل باشد.

به گفته زرگران؛ ایران در حال حاضر به واردات ۲۵ میلیون تن غله، کنجاله و دانه های روغنی نیاز دارد و مجبور هستیم که در سال جاری، حداقل ۷ میلیون تن گندم وارد کنیم.

 رییس انجمن تامین کنندگان غلات ایران با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نان در دنیا بوده و سرانه مصرف گندم در ایران ۱۴۱ کیلوگرم برآورد شده است گفت: طور کلی سهم غلات مصرفی هر خانوار در ایران ۲۱ درصد است با این شرایط باید راهکاری برای تامین نیاز داخلی کرد.  

اما یکی از مشکلاتی که جنگ اوکراین به وجود آورده کمبود دانه های روغنی باز می گردد، اوکراین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان دانه های روغنی در دنیا محسوب می شود و این حذف این بازار بزرگ بسیاری از کشور را با مشکل روبرو کرده است. به گفته زرگران، ۸۰ درصد روغن مصرفی کارخانجات روغن کشی ایران وارداتی است و با توجه به ارزان بودن کالاهای اساسی در ایران که یکی از سیاست های اجرایی دولت به منظور افزایش سطح رفاه عمومی مردم است، بخشی از کالاهای اساسی از جمله روغن تولیدی، از طریق استانهای مرزی، به سایر کشورها قاچاق شود. در واقع قیمت پایین این کالا، حباب کاذبی در تولید روغن به وجود آمده که به نظر می رسد بعد از آزادسازی قیمتی که شب گذشته از سوی رییس جمهور اعلام شده، میزان تولید نیز به جایگاه اصلی خود برخواهد گشت.