به گزارش اکوایران؛ در سال جاری خرید گندم از کشاورزان به 1.5 میلیون تن رسید و براساس آمار شرکت بازرگانی دولتی در سال جاری قیمت خرید گندم تضمینی 11 هزار و 500 تومان تعیین شد که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

جنگ اوکراین و روسیه موجب شد تا بالانس تامین کالای اساسی در دنیا بهم ریزد. این دو کشور به عنوان دو تامین کننده اصلی گندم، غلات و دانه های روغنی محسوب می شوند و این امر موجب شده تا کشورهای وابسته به این کالاهای اساسی راهکارهای مختلفی را برای تامین کالای مورد نیاز خود در نظر گیرند. پیدا کردن کشور جایگزین را می توان به عنوان یکی از راهکارها در نظر گرفت راهکاری که تمام کشورهای وابسته به این نوع کالای اساسی به دنبال آن هستند. اما در کنار این راهکار، مسیر دومی هم وجود دارد که کشورها برای تامین گندم، غلات و دانه های روغنی خود به آن روی آورده اند مسیری که به حمایت از تولیدکننده داخلی باز می گردد. ایران نیز در این راستا برای سال جاری دو برابر کردن قیمت گندم را در دستور کار قرار داده تا علاوه بر تشویق تولیدکنندگان از قاچاق این کالای اساسی نیز جلوگیری کند،‌ با این شرایط نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری 2 برابر شده است. براساس آمار اعلام شده از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران در سال جاری 1.5 میلیون تن گندم با ارزش بالغ بر 17 هزار و 300 میلیارد از کشاورزان خریداری شده است. براساس گزارش منتشر شده از ابتدای سال جاری تا امروز 9 هزار و 271 میلیارد تومان به حساب گندمکاران واریز شده است و مابقی طی روزهای آینده پرداخت خواهد شد.

به گفته سعید راد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در راستای حمایت از تولید داخل و تشویق گندمکاران صورت گرفته است. براساس داده های اعلام شده از سوی شرکت بازرگانی دولتی استان خوزستان با تحویل حدود 900 هزار تن گندم، بیشترین خرید گندم را داشته و با این شرایط مجموع خرید تضمینی گندم از استان‌های خوزستان، کرمان، ایلام، فارس، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی صورت گرفته است.

راد با بیان اینکه با توجه به افزایش قیمت و اجرای طرح کشت قراردادی خرید تضمینی گندم، انتظار می‌رود میزان تولید این محصول راهبردی در سال جاری افزایش پیدا کند، تصریح کرد: البته شرایط آب و هوایی کشور و میزان بارش‌ها، با توجه به اینکه بیشتر گندم کشت شده در کشور از نوع دیم است، در میزان تولید تأثیرگذار خواهد بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، همچنین از خرید تضمینی یک محصول راهبردی دیگر خبر داد و خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، نزدیک به 100 هزار تن دانه‌ی روغنی کلزا با قیمت هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان و به ارزش حدود 1500 میلیارد تومان از کلزاکاران خریداری شده است.