به گزارش اکوایران؛ در شیوه جدید هرگونه افزایش قیمت کالا باید به تایید رئیس‌جمهور برسد، با این شرایط می توان گفت دولت برخلاف اظهارنظرهای که مطرح کرده است، نه تنها تمایلی برای کاهش دخالت در بازار ندارد، بلکه به دنبال مداخله بیشتر در بازار است و سعی دارد تا کنترل هرچه بیشتر بر بازار داشته باشد.

اما در دستورالعمل جدید چه مواردی گنجانده شده است، بر اساس شیوه جدید تعیین قیمت کالا پیشنهاد‌ صنوف و تولیدکنندگان به دفاتر تخصصی وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اعلام می‌شود.  پس از بررسی در این دفاتر درخواست به سازمان حمایت ارجاع داده می شود و این سازمان با در نظر گرفتن برخی ملاحظات مصرف کنندگان، درخواست مطرح شده را به ستاد تنظیم بازار ارسال و در نهایت با تایید ریاست‌جمهوری نرخ جدید اعلام خواهد شد.

براساس در دستورالعمل جدید اقلامی همچون شیر، برنج، انواع گوشت قرمز و مرغ، نان، نهاده‌‌‌‌‌‌های دامی، لاستیک، لوازم‌خانگی و پلاستیک شامل قیمت‌گذاری جدید خواهند شد؛ تا هم تولیدکننده و اصناف از تغییرات قیمتی متضرر نشوند و هم مصرف کنندگان بتوانند از قیمت رسمی کالا مطلع شوند.

به گفته امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در روش جدید فرایند قیمت گذاری تغییر چندانی نکرده فقط در روش قبلی سازمان حمایت بیش از همه سمت مصرف کننده را می گرفت و به درخواست تقاضای افزایش قیمت تولیدکنندگان و یا صنوف توجه چندانی نمی کرد که این امر موجب شده بود تا تولیدکنندگان همواره ناراضی باشند، اما در روش جدید دو کفه در نظر گرفته شده اند که این امر به نفع دو طرف خواهد بود.   

قالیباف همچنین در پاسخ به این پرسش که با این شرایط در روش جدید حمایت حداکثری از تولید صورت خواهد گرفت عنوان کرد: در مجموع می توان گفت طرح جدید در راستای حمایت حداکثری از واحدهای تولیدی و صنوف است، البته این به معنی آن نیست که مصرف کنندگان از این طرح آسیب خواهند دید، بلکه سعی خواهد شد تا حقوق تولیدکنندگان در کنار مصرف کنندگان رعایت شود.

به گفته قالیباف، با توجه به اینکه دفاتر تخصصی درخواست واحدهای تولیدی را بررسی می کنند از ضرر و زیان هر دو طرف (مصرف کننده و تولیدکننده) جلوگیری خواهد شد، از سوی دیگر درخواست های طرح شده از فیلترهای دیگری هم عبور می کند که با این شرایط امکان هیچ گروهی متضرر نخواهد شد.

سخنگوی صمت در خصوص اینکه دفاترتخصصی به منظور راه اندازی شده اند نیز عنوان کرد: این دفاتر با توجه به تخصصی که دارند، می توانند درخواست های مطرح شده از سوی واحدهای تولیدی و صنوف را راحتر ارزیابی کنند و کار را برای قیمت گذاری جدید آسان تر سازند.