به گزارش اکوایران: اولین همایش تجاری ایران و موریس با حضور مسوولین دو کشور برگزار شد و در این نشست دو طرف بر راه‌کارهای توسعه همکاری‌های تجاری میان دو کشور و موانع موجود بررسی و تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق ایران و اتاق بازرگانی موریس امضا شد.

کشورهای آفریقایی را می توان بازاری بکر برای تجار دانست که بسیاری از کشورها سعی دارند تا با همکاری با این کشور سهمی از این بازار داشته باشند.

به طوریکه رییس اتاق بازرگانی ایران معتقد است که موقعیت جمهوری موریس در اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند با ۲۳ کشور عضو که در یکی از حیاتی‌ترین نقاط ژئوپلیتیکی جهان قرار گرفته و دارای اقتصادی‌های پیشرو و رو به رشد هست را یکی از ظرفیت‌های مهم این کشور توصیف کرده و ادامه داد: این امر می‌تواند به توسعه همکاری‌های ایران با موریس و دیگر کشورهای عضو این اتحادیه منجر شود. شافعی افزود: موقعیت ممتاز، راهبردی و ژئوپلیتیک ایران در منطقه غرب آسیا و دسترسی به بازار ۴۰۰ میلیونی کشورهای منطقه حتماً فرصت مناسبی برای تجار و شرکت‌های تجاری موریس در تجارت با ایران خواهد بود.

به گفته غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در این همایش با تأکید بر اینکه دولت و اتاق ایران تأکید راهبردی برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی دارند بیان کرد: ما بسیار مصمم هستیم که بتوانیم مسیر دست‌یابی به بازار 1.2 میلیارد نفری آفریقا برای تجار کشورمان را هموار کنیم.

رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه موریس دروازه اقتصادی قاره آفریقا شناخته می‌شود ادامه داد: گردشگری، خدمات بانکی و بیمه و حمل‌ونقل دریایی از مهم‌ترین پتانسیل‌های همکاری میان دو کشور است. موریس هرسال بالغ بر یک میلیارد دلار سوخت و فرآورده‌های نفتی خریداری می‌کند که این امر نیز زمینه دیگری برای توسعه روابط دو کشور فراهم خواهد کرد.

شافعی با اشاره به سرانه بیش از ۷ هزار دلاری تولید ناخالص داخلی موریس گفت: امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های موریس در توسعه گردشگری، تأمین کالاهای مصرفی، حمل‌ونقل و بانک و بیمه استفاده کنیم.

او با بیان اینکه حجم تجارت میان دو کشور با وجود ظرفیت‌های موجود بسیار پایین و دور از انتظار است تأکید کرد: باید با بررسی موانع و رفع آن‌ها در گسترش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور گام‌های جدیدی برداشت.

رئیس اتاق ایران، عدم شناخت طرف‌های تجاری دو طرف از یکدیگر، مشکلات حمل‌ونقل و عدم موجود خط کشتیرانی به ویژه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به موریس، عدم وجود روابط پولی و بانکی و عدم برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را به عنوان مهم‌ترین موانع پیش روی توسعه روابط تجاری ایران و موریس برشمرد که باید با همکاری دولت‌های دو کشور و همراهی بخش‌های خصوصی مرتفع شوند.