در بسته خبری امروز -‌10شهریورماه- نگاهی به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای اجتماعی کشور رخ داده، انداخته‌ایم.

کسب اولین طلا پارالمپیک توسط جوانمردی

ساره جوانمردی ملی‌پوش پاراتیراندازی کشورمان که به فینال تپانچه ۱۰ متر راه یافته بود به مقام قهرمانی دست پیدا کرد. ساره جوانمردی در هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک موفق به کسب مدال طلا در رشته این رشته شد و توانست نخستین مدال طلای کاروان ورزش ایران را کسب نماید.

ساره جوانمردی در دو دوره قبلی پارالمپیک هم سه مدال طلای دیگر گرفته است و این چهارمین مدال طلای او است. با احتساب مدال برنز پارالمپیک لندن ۲۰۱۲، خانم جوانمردی یکی از پرافتخارترین ورزشکاران پارالمپیک ایران به شمار می‌رود.

ساره جوانمردی

آتش‌سوزی یکی از سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران

خبرگزاری صداوسیما تصاویری از آتش سوزی در یکی از سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران منتشر کرده است. بر اساس این گزارش سالن ۲۶ به طور کامل طعمه حریق شده است اما اطلاعاتی درباره علت وقوع آتش‌سوزی و میزان خسارت ناشی از این حادثه منتشر نشده است.

آتش سوزی نمایشگاه

جذب های اخیر دانشگاهها بازبینی می شود 

حسین سیمایی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه وضعیت جذب‌های اخیر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مجددا بررسی می‌شود گفت: بر اساس بخشنامه صادر شده از سوی معاون اسبق ریاست‌جمهوری، هرگونه جذب و استخدام در فاصله انتقال بین دو دولت ممنوع بوده، و دانشگاه‌ها اجازه جذب یا اخراج نیرو را نداشتند لذا در این زمینه بر اساس قانون تصمیم‌گیری و در صورت مشاهده تخلف برخورد خواهد شد.

پیش از این رییس‌جمهور در جلسه تودیع و معارفه وزیر علوم از لزوم بازنگری در وضعیت اساتید و دانشجویانی گفته بود که در این سال‌ها به مشکل برخورده‌اند. 

ورود شورای عالی آموزش و پرورش به موضوع «معلم بلاگرها»

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از ورود به موضوع معلم بلاگر‌ها به درخواست برخی از اولیا خبر داد و گفت: متن ماده واحده این موضوع در شورای عالی طرح و مقرر شد کارگروهی با تعیین خود شورا، متن را مورد بازبینی و اصلاح قرار دهد که در صورت تصویب و طی کردن مراتب قانونی، ابلاغ می‌شود.

این ماده واحده ‌به منظور استفاده صحیح و درست از فضای مجازی و حفظ حریم شخصی و خصوصی و اجتماعی دانش‌آموزان تنظیم شده تا کسی بدون رضایت دانش‌آموزان تصاویری از آنان منتشر نکند. 

کاهش ذخایرخونی اصفهان 

مدیرکل انتقال خون اصفهان از نیاز مبرم این استان به تمامی گروه‌های خونی خبر داد، این شرایط در پی کم شدن تعداد اهداگنندگان خون به دلیل گرمای هوا، ایجاد شده است و از اهدا کنندگان درخواست شده تا در اولین فرصت به یکی از مراکز اهدای خون استان مراجعه کند.

فعالیت پلتفرم‌های دارویی محدود می‌شود 

رئیس سازمان غذا و دارو از الزامات مهم دارورسانی درب منزل خبر داد و تاکید کرد دارو رسانی باید با محوریت داروخانه‌ها صورت بگیرد و فعالیت پلتفرم‌ها نباید در قالب فروش اینترنتی باشد بلکه تنها می‌تواند در قالب حمل و ارسال، آن هم در جهت کمک کردن به داروخانه‌ها باشد. در همین راستا برای چند پلتفرم به دلیل تخلف فروش دارو به صورت اینترنتی پرونده‌هایی در دستگاه‌های قضایی تشکیل شده است.

آخرین تغییرات کنکور ۱۴۰۴

تغییرات آزمون سراسری هر ساله در یک زمان مشخص و معمولا در شهریورماه اتفاق می‌افتد. در تغییرات اعلام شده سال آینده (سال ۱۴۰۴) آزمون‌های پایه‌های یازدهم و دوازدهم متوسطه تاثیر قطعی ۶۰ درصدی دارد و آزمون سراسری تنها ۴۰ درصد تاثیر دارد. اما آن‌طور که اعلام شده است در سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سه سال آخر متوسطه (به‌جای دو سال) قرار است که محل اثر شود. 

همچنین در خبر دیگری سرپرست سازمان ملی سنجش اعلام کرد ثبت‌نام کسانی که موفق به شرکت در کنکور نشده‌اند فقط برای رشته‌های بدون آزمون میسر شده است. 

شرایط جدید پذیرش مدال‌آوران جهانی در دانشگاه‌ها

پس از درخواست پذیرش بدون کنکور مبینا نعمت‌زاده در رشته پزشکی، که حواشی زیادی ایجاد کرد، معاون آموزش وزارت علوم از شرایط جدید پذیرش بدون آزمون مدال‌آوران جهانی در دانشگاه‌ها خبر داد.

بر این اساس ادامه تحصیل فقط در رشته‌های مرتبط با زمینه برگزیدگی متقاضی در مسابقات امکانپذیر بوده و پذیرش برای سال تحصیلی بلافاصله پس از دانش‌آموختگی و فقط برای یک بار امکانپذیر است همچنین  متقاضیان در دوره روزانه به صورت رایگان و در سایر دوره‌ها بر اساس مصوبه هیئت امنای دانشگاه ثبت نام می‌شوند و برگزیدگی در هر دوره تحصیلی فقط برای ورود به دوره تحصیلی بعدی قابل استفاده است.