به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز -19 شهریورماه- نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای اجتماعی کشور رخ داده است.

بخشنامه جدید دادستان کل کشور در مورد کودکان بازمانده از تحصیل

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی، دادستان کل کشور با صدور بخشنامه‌ای خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها بر پایش و نظارت بر فرایند آموزش کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل تاکید کرد. در بیان علت صدور این بخشنامه آمده است: بنابه مراتب و با در نظر داشتن نقش موثر نهاد دادستانی در پایش و مطالبه گری اجرای تکالیف دستگاه‌های موضوع ماده ۶ قانون مارالذکر و با تاکید بر لزوم اهتمام به قرار گرفتن تمامی کودکان در فرایند آموزش، تربیت و پرورش و به منظور صیانت از نسل آینده ساز کشور و نیز پیشگیری از در معرض آسیب، بزه دیدگی و بزه کاری واقع شدن آنان، پیرو مذاکرات نشست‌های تخصصی این بخشنامه صادر شده است. همچنین پایش میزان اجرای این بخشنامه در استان‌ها بر عهده معاونت پیگیری حقوق عامه دادستانی کل کشور است و گزارش فصلی اقدامات استان‌ها را ضمن مقایسه عملکردی آن‌ها و معرفی استان‌های برتر ارائه خواهند کرد.

دسترسی به انسولین نوومیکس تسهیل می‌شود

مدیر کل فرآورده‌های دارویی سازمان غذا و دارو از دسترسی به انسولین نوومیکس برای بیماران دیابتی خبر داد و اعلام کرد علت کمیابی این محصول مربوط به مشکلات شرکت تولیده کننده آن بوده که در خارج از کشور است. اما اکنون مشکل تامین این دارو بر اساس سهمیه در کشور وجود ندارد و نوع ایرانی آن نیز وارد چرخه توزیع شده که دارویی مطلوب و مشابه نوومیکس است ضمن آنکه تحت پوشش بیمه‌ها نیز قرار دارد.

 

همچنین داروی دیگری با نام "رایزودگ" نیز وارد بازار شده است که حتی بهتر از نوومیکس عمل می‌کند، که این دارو نیز تحت پوشش بیمه نیرو‌های مسلح و سلامت قرار دارد که در صورت استقبال پزشکان و بیماران از رایزودگ دشواری دسترسی کمتر می‌شود.

درخواست اورژانس از دادستانی کشور

 

رئیس سازمان اورژانس کشور، از دادستانی کشور خواست تا به شکایت‌های مربوط به اورژانس در دادگاهی ویژه رسیدگی شود. وی در بیان علت این خواسته اینگونه توضیح داد که  متاسفانه در طول سال، شاید حدود ۲۰ بار در سراسر کشور، تکنیسین های اورژانس توسط همراهان بیماران مورد ضرب و شتم و خشونت قرار بگیرند که در بعضی موارد شدت جراحات بسیار شدید است؛ به همین دلیل ما از ضاربان به مراجع قضائی شکایت می‌کنیم.

از آنجایی که این پرونده‌ها، در مراجع قضائی همانند سایر پرونده‌های عادی مورد رسیدگی قرار می‌گیرند؛ نتایج آنها بسیار دیر معلوم می‌شود. همچنین شاهد هستیم که برای یک پرونده، پرسنل ما با وجود شرایط کاری سخت و شیفت‌های طولانی، باید چندین بار به دادگاه مراجعه کنند که این مسئله با کار اورژانس اصلا تطابق ندارد.

فراخوان تامین پانسمان‌ بیماران پروانه‌ای

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان غذا و دارو  از اعلام فراخوان تأمین پانسمان‌های EB برای بیماران پروانه‌ای سال آتی خبر داد. در این فراخوان از  تمامی شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده تجهیزات و ملزومات پزشکی دعوت شده برای تأمین تعداد ۱۰۰۰ بیمارپانسمان‌هایی پیشرفته مونلیکه مورد نیاز سال ۱۴۰۴ بیماران پروانه‌ای تا ۲۴ شهریورماه اقدام نمایند. به همین منظور دارا بودن کد IRC از اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارا بودن سابقه واردات شرکت ها در اولویت این معاونت است . همچنین می‌بایست قیمت ارزی این پانسمان‌ها را بر مبنای ۲۸،،۰۰۰ ریال محاسبه کنند.

 دو مهندس ایرانی در جمع سازندگان اینترنت ماهواره ای استارلینک

نام ۲ مهندس ایرانی، «شایا کریم‌کاشی آرانی» و «علیرضا ماهان‌فر»، اخیراً در یکی از پتنت‌های مهم استارلینک مشاهده شده است، البته تاریخ ثبت این سند ثبت اختراع به چند سال قبل برمی‌گردد. نام این پتنت «اپرچر آنتن در سیستم‌های آنتن آرایه فازی» است و در توسعه ماهواره‌های استارلینک نقش مهمی ایفا می‌کند. پتنت این مهندسان نسبت به فناوری آنتن‌های قبلی وزن، اندازه و هزینه ساخت را کمتر کرده است.photo_2024-09-09_15-41-21