به گزارش اکوایران، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) اردیبهشت ماه 1403 طرح نظرسنجی وضعیت اجتماعی فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی را با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری اجرا کرده است.

اولین انتخاب دانشجویان برای سپری کردن اوقات فراغت‌شان چیست؟

photo_۲۰۲۴-۱۰-۰۸_۱۷-۴۸-۲۱

photo_۲۰۲۴-۱۰-۰۸_۱۷-۴۸-۲۱ (2)

در این پیمایش، از 2250 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور درخصوص چگونگی گذران اوقات فراغت‌شان پرسش به عمل آمد.

در این بین 79/5 درصد از دانشجویان برای گذراندن اوقات فراغت خود، هر روزه در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانند.

به ترتیب گوش دادن به موسیقی (66 درصد)، معاشرت با دوستان (57/6 درصد)، ورزش کردن (21 درصد)، گوش دادن به پادکست (19/4 درصد)، تماشای فیلم و سریال (18/1 درصد) و خواندن کتاب غیردرسی چاپی و غیرچاپی (18 درصد) انتخاب‌های دیگر دانشجویان بود.

در این بین رفتن به سفر، سینما و تئاتر، فعالیت‌هایی بودن که هیچ یک از جامعه آماری این پژوهش این اعمال را برای گذراندن اوقات فراغت خود، به صورت روزانه انجام نمی‌دهند.

در بین فعالیت‌هایی که در هفته یک یا چندبار دانشجویان برای سپردی کردن اوقات فراغت خود انجام می‌دهند، تماشای فیلم و سریال (37/2 درصد) رتبه اول و ورزش کردن (34/9 درصد) و رفتن به پارک و مراکز تفریحی (34/2 درصد) اولویت‌های بعدی دانشجویان است.

رفتن به کافه و رستوران (43/6) بیشترین فعالیتی است که دانشجویان ماهی یک یا چندبار آن را برای سپری کردن اوقات فراغت خود انتخاب می‌کنند. رفتن به مراکز تفریحی (36/3 درصد) و خواندن کتاب‌ غیردرسی چاپی و غیرچاپی (30/7 درصد) اولویت‌های دوم و سوم دانشجویان است.

68/8 درصد از دانشجویان رفتن به سفر را برای یکبار یا چندبار در سال به‌منظور سپری کردن اوقات فراغت خود برگزیدند. رفتن به سینما (45/4 درصد) و رفتن به تئاتر (28/6 درصد) در اولویت‌های دوم و سوم انجام به‌صورت یکبار یا چندبار در سال قرار دارند.

در این بین 54/4 درصد از دانشجویان جامعه آماری این پیمایش هیچ‌گاه رفتن به تئاتر انتخاب‌شان برای سپری کردن اوقات فراغت‌شان نبود.

پاپ ایرانی، محبوب‌ترین سبک موسیقی در بین دانشجویان

photo_۲۰۲۴-۱۰-۰۸_۱۷-۴۸-۲۱ (3)

37/2 درصد از دانشجویان، انتخاب اول‌ خودشان برای موسیقی گوش دادن، پاپ ایرانی است.

موسیقی سنتی و راک و رپ ایرانی نیز توانستند به‌ترتیب 19/1 درصد و 13/2 درصد دانشجویان را مخاطب خود کنند.

0/5 درصد از دانشجویان نیز عنوان کردند که موسیقی گوش نمی‌دهند.

کمتر از 2 درصد دانشجویان به سینما می‌روند

photo_۲۰۲۴-۱۰-۰۸_۱۷-۴۸-۲۱ (4)39/4 درصد دانشجویان دولتی حاضر در این پیمایش، در پاسخ به این سوال که از چه طریقی فیلم یا سریال تماشا می‌کنند، پاسخ دادند، از طریق دانلود و تماشا از طریق سایت‌های اینترنی.

پلتفرم‌های نمایش فیلم خانگی داخلی (18/7 درصد) و پلتفرم‌های نمایش فیلم خارجی (11/6 درصد) انتخاب‌های بعدی دانشجویان هستند.

در این بین تنها 1.6 درصد از دانشجویان برای تماشای فیلم مورد علاقه‌شان به سالن سینما می‌روند.

1/7 درصد از دانشجویان نیز عنوان کردند اصلا فیلم یا سریال تماشا نمی‌کنند.