به گزارش اکوایران، با گذشت 12 روز از وقوع زلزله 7.8 ریشتری در جنوب ترکیه شمار جان‌باختگان این حادثه مرگبار در ترکیه و سوریه به بیش از 45 هزار نفر رسیده است.

افزایش قربانیان به 45 هزار و 472 نفر

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه در تازه‌ترین گزارش از شمار قربانیان زلزله گفت که تعداد شمار جان‌باختگان در این کشور به ۳۹ هزار و ۶۷۲ نفر رسیده است.

در سوریه نیز ۵۸۰۰ جان‌باخته بر اثر این زمین‌لرزه گزارش شده است.

با گذشت 12 روز از زلزله و کمرنگ شدن امیدها برای نجات افراد زیر آوارمانده، برخی از گروه‌های بین‌المللی نجات، مناطق زلزله‌زده را ترک کردند.

فوت ۶ ایرانی در زلزله ترکیه

براساس آنچه مقامات سفارت و کنسولی ایران در ترکیه تایید می‌کنند در جریان زلزله اخیر تاکنون مرگ شش ایرانی تایید شده است.

سه نفر از آنها «محمدرضا میراحمدی، مهدی سعیداوی و حامد مطرودی» لژیونرهای تیم نقص عضو بلدیه اسپور مالاتیا بودند.

«شهره نجفی» دانشجوی ایرانی که در قبرس شمالی تحصیل می‌کرد و به علت تعطیلات بین دو ترم به کشور ترکیه سفر کرده بود در  زلزله فوت کرد.

دو زن ایرانی دیگر که یکی از آنها  دانشجو و دیگری مادر بوده فوت شده است.

هشدار زمین‌لرزه مرگبارتر در استانبول ترکیه

روزنامه "حریت" چاپ ترکیه روز گذشته نسبت به وقوع زمین‌لرزه مرگبارتر در استانبول هشدار داد.

این روزنامه نوشت کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که زمین لرزه بسیار بزرگ‌تری در شهر استانبول به وقوع بپیوندد که تلفات و خسارت آن به مراتب از زمین لرزه قهرمان ماراش بیشتر باشد.

این روزنامه افزود: در سناریو وقوع زمین لرزه ۷.۵ و بالاتر در استانبول، شمار واحدهای آپارتمانی که به شدت آسیب خواهند دید بالغ بر ۲۱۱ هزار واحد خواهد بود.

این میزان درواقع به صورت میانگین یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را دچار آسیب می‌کند.

شوک زلزله به اقتصاد ترکیه

بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) در گزارشی اعلام کرد که اثرات بالقوه اقتصادی زلزله در ترکیه می‌تواند منجر به از دست رفتن یک درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2023 شود.

زمان انتخابات ترکیه تغییر نمی‌کند

با وقوع زلزله مرگبار ترکیه احتمال به تعویق انداختن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور مطرح شد اما یک روزنامه چاپ ترکیه می‌گوید حزب حاکم این کشور قصد ندارد به دلیل زلزله مرگبار اخیر، زمان برگزاری این انتخابات را تغییر دهد.

بنا به اعلام این رسانه‌ای ترکیه‌ای، دو تاریخ از پیش مطرح شده برای برگزاری زمان انتخابات در ترکیه همچنان روی میز بدون تغییر باقی مانده است.

حمله داعش به سوریه و 53 کشته

درحالی که بخشی از سوریه متاثر از زلزله ترکیه با ویرانی‌های قابل توجهی مواجه شده، منابع رسانه‌ای این کشور از حمله داعش خبر دادند.

 منابع رسانه‌ای سوریه اعلام کرد؛ افرادی در منطقه "السخنه" که برای جمع آوری قارچ راهی حومه جنوبی منطقه "الضبیات" در صحرای حمص شده بودند توسط تروریست‌های داعش به رگبار بسته شدند که 53 نفر از آنان کشته شدند.