به گزارش اکوایران، در پی وعده ریاض برای کاهش یک میلیون بشکه‌ای در نشست اوپک پلاس، قیمت نفت افزایش یافت.

بنا بر گزارش بلومبرگ، پس از این‌که عربستان سعودی اعلام کرد در ماه جولای تولید روزانه نفت خود را یک میلیون بشکه دیگر کاهش خواهد داد و با افت نرخ اخیر، تولید خود را به پایین‌ترین سطح در چند سال گذشته خواهد رساند، قیمت نفت با شروع هفته افزایش یافت.

با آغاز جلسه نفت وست تگزاس اینترمیدیت جهش تقریبا 5 درصدی داشت و حدود 73 دلار معامله شد و قیمت نفت شاخص جهانی برنت به حدود 77 دلار رسید. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، پس از برگزاری نشست پرتنش اوپک پلاس در آخر هفته گفت: «هر کاری لازم باشد برای ایجاد ثبات در این بازار انجام خواهیم داد».

به گفته وویک در، مدیر بخش پژوهش‌های معدنی و انرژی در کامانولس بانک استرالیا: «به نظر من، کاهش داوطلبانه بیش‌تر [تولید] برای جلوگیری از نزول قیمتی قابل توجه است و نه برای تحریک یک افزایش قیمت پایدار». او گفت که بازارها ممکن است بر چشم‌انداز گسترده‌تر ضعف اقتصاد کلان تمرکز کنند.

photo_2023-06-05_09-39-06

ماه گذشته قیمت نفت در نیویورک 11 درصد سقوط کرد، زیرا نگرانی‌های از بابت طرف تقاضا، به ویژه در چین، بر چشم انداز معامله‌گران تأثیر گذاشت. پیش از این، بیش‌تر ناظران بازار از جمله گروه گلدمن ساکس انتظار داشتند که اوپک پلاس تولید خود را بدون تغییر نگه دارد و بقیه اعضای این ائتلاف 23 کشوری دست به اقدام جدید نزدند.

این مسئله باعث شد تا برای ثبات بازار، عربستان سعودی به طور بالقوه سهم بیش‌تری را  قربانی کند. در حالی که سایر اعضای این گروه متعهد شدند کاهش تولید توافقی پیشین خود را تا پایان سال 2024 حفظ کنند، روسیه هیچ تعهدی برای محدودیت در تولید بیشتر را ارائه نکرد و امارات متحده عربی سهمیه تولید بالاتری را برای سال آینده وعده داد.

توافق اوپک پلاس پس از مناقشه طولانی با اعضای آفریقایی بر سر نحوه اندازه گیری کاهش تولید به دست آمد که شروع نشست را چندین ساعت به تاخیر انداخت. شاهزاده عبدالعزیز گفت که کاهش اضافی ماه آینده ممکن است تمدید شود، اما سعودی‌ها بازار را در مورد این‌که آیا این مسئله حقیقتا اتفاق خواهد افتاد یا خیر، «در حالت تعلیق» نگه داشتند. وزیر نفت بارها به معامله‌گرانی که در انتظار نزول قیمت نفت بوده تذکر داده و به آنها هشدار داده بود که نسبت به نشست روز یک‌شنبه «مراقب» باشند.

واندانا هاری، بنیانگذار موسسه واندا اینسایتس در سنگاپور، در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: «عربستان سعودی در حالت ایده‌آل مایل است قیمت‌ها بالای 80 دلار در هر بشکه باشد». او گفت که اگر سلامت اقتصاد جهانی تضعیف شود، کسری فروش‌ها «به زودی برمی‌گردند».