به گزارش اکوایران، عربستان که سال قبل به لطف قیمت نفت با مازاد بودجه مواجه شده بود، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری با کسری بودجه روبه‌رو شود و به نظر می‌رسد قیمت نفت جهانی دست بن سلمان را در رسیدن به رؤیای اقتصادی در پوست گردو گذاشته است.

عربستان سعودی در سه ماهه اول سال ۲.۹۱ میلیارد ریال معادل ۷۷۰ میلیون دلار کسری بودجه گزارش کرده است. دولت هزینه‌های خود را برای حقوق‌ها و پروژه‌هایی که به متنوع‌سازی اقتصاد منجر می‌شود، افزایش داده و همین منجر به کسری بودجه شده است.

بر اساس گزارش بودجه وزارت دارایی که در روز یکشنبه منتشر شد و به بلومبرگ هم به آن اشاره کرده، درآمد دولت با افزایش درآمدهای غیرنفتی در سه‌ماهه نخست سال افزایش پیدا کرده است ولی رشد 30 درصدی هزینه‌ها باعث پیشی گرفتن هزینه‌ها شد. درآمدهای نفتی پادشاهی سعودی با کاهش سه درصدی به ۱۷۹ میلیارد ریال رسیده است.

درآمدهای غیرنفتی که دولت به دنبال تقویت آن است، در سه ماهه ابتدایی سال ۹ درصد رشد کرده که دلیل آن رشد ۷۵ درصدی درآمدها از مالیات بر درآمد، سود و عایدی سرمایه است.

عربستان سال قبل پس از یک دهه به مازاد بودجه رسید و این کشور یک مازاد بودجه دیگر را برای سال جاری پیش‌بینی می‌کند ولی پیش‌بینی‌کنندگانِ دیگر، برای سال جاری عربستان کسری بودجه را برآورد کرده‌اند.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که عربستان سعودی برای متعادل کردن بودجه خود نیاز به نفت 80 دلاری دارد، ولی عربستان سعودی از قیمت نفت بودجه خود گزارشی تا کنون ارائه نداده است.

یک وام‌دهنده در واشنگتن پیش‌بینی کسری بودجه ۱.۱ درصدی برای پادشاهی عربستان دارد که با پیش‌بینی مازاد بودجه ۴.۳ میلیارد دلاری دولت مغایرت دارد.

اقتصاد عربستان که سال قبل سریعترین رشد اقتصادی در بین اعضای گروه ۲۰ را داشت، در سه ماهه اول سال جاری با سرعت کمتری، رشد ۳.۹ درصدی را ثبت کرد. این سطح از رشد اقتصادی کمتر از مقدار ۵.۵ درصدی سه ماهه قبل است. به نظر می‌رسد کاهش نرخ رشد بی‌ارتباط به کاهش قیمت‌ نفت نباشد.