به گزارش اکوایران، با گذشت حدود دو سال از زمانی که سوئد به دنبال حمله روسیه به اوکراین، درخواست عضویت در ناتو را ثبت کرد، این کشور طی امروز پنچشنبه (17 اسفند) به سی‌ودومین عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تبدیل شد.

براساس گزارش بلومبرگ، برای تکمیل گسترش تاریخی این سازمان به منطقه شمال اروپا، سند عضویت سوئد در ناتو توسط وزیر خارجه این کشور به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، تحویل داده شد که به معنای ورود رسمی سوئد به ناتو است.

نمودار 1

اضافه شدن سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، 11 ماه پس از نهایی شدن عضویت فنلاند در این سازمان محقق شد؛ این در حالیست که سوئد و فنلاند هر دو به‌طور همزمان درخواست عضویت خود را ثبت کرده بودند.

تأخیر عضویت سوئد به مخالفت ترکیه و مجارستان مربوط می‌شود. ترکیه به دنبال رسیدن به توافق دریافت هواپیماهای جنگنده از آمریکا، در ژانویه عضویت سوئد را تأیید کرد، این در حالیست که مجارستان در 26 فوریه، الحاق سوئد به ناتو را مورد تأیید قرار داد.

قرار گرفتن سوئد و فنلاند در ناتو، موقعیت این سازمان در دریای بالتیک را تقویت می‌کند. با این حال، نقطه اتصال زمینی میان کشورهای استونی، لتونی و لیتوانی و باقی اعضای ناتو موسوم به «شکاف سوالکی»، اغلب به عنوان آسیب‌پذیرترین نقطه ناتو در نظر گرفته می‌شود.

به عنوان یک عضو کامل، سوئد از تعهدات دفاعی متقابل ماده 5 ناتو سود می‌برد، به این معنا که اگر این کشور تحت حمله قرار بگیرد، اعضای ناتو باید به کمک آن بیایند و این کشور نوردیک نیز باید از سایر اعضای ناتو دفاع کند.

سوئد می‌تواند به تسهیل انتقال نیروها و تجهیزات از بنادر دریای شمال نروژ به شرق کمک کند. همچنین جزیره گوتلاند این کشور می‌تواند به کنترل امن مسیرهای حیاتی دریایی و هوایی کمک کند.