به گزارش اکوایران، رجب طیب اردوغان - رئیس‌جمهور ترکیه - و حزب حاکم او، در انتخابات محلی این کشور که طی امروز یکشنبه (12 فروردین) برگزار می‌شود، رقابت تنگاتنگی خواهند داشت.

به نوشته بلومبرگ، این انتخابات یک آزمون کلیدی برای حاکمیت اردوغان با گذشت 10 ماه از پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود. در این انتخابات، نگاه‌ها به‌طور ویژه به استانبول - بزرگ‌ترین شهر و قطب اقتصادی ترکیه - معطوف شده است؛ شهری که اردوغان و حزب او موسوم به «عدالت و توسعه»، در تلاشند کنترل آن را از چنگ «اکرم امام‌اوغلو» - شهردار استانبول - خارج کنند.

استانبول شهری با جمعیت حدود 16 میلیون نفر و بودجه سالانه 6/6 میلیارد دلار است که در آن پرداخت‌های مربوط به کمک‌های رفاهی، یک عامل تعیین‌کننده برای رأی‌دهندگان به حساب می‌آید، به‌ویژه در بحبوحه بحران ادامه‌دار هزینه‌های زندگی.

عکس 1

انتظار می‌رود حدود 61/5 میلیون رأی‌دهنده در سراسر ترکیه طی امروز به پای صندوق‌های رأی بروند. این انتخابات از ساعت 7 صبح محلی آغاز شده و تا 5 عصر ادامه دارد.

امام‌اغلو که از اعضای حزب جمهوری خلق ترکیه - اپوزیسیون اصلی این کشور - است، با «مراد کوروم» - کاندیدای تحت حمایت اردوغان و وزیر سابق محیط زیست و شهرسازی این کشور - رقابت می‌کند.

با توجه به وضعیت اقتصادی رو به وخامت ترکیه، شهردار استانبول در تلاش است کرسی خود را حفظ کند و با ادامه انتقادات از سیاست‌های اردوغان، شانس خود را برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی افزایش دهد.

در انتخابات محلی سال 2019، حزب جمهوری خلق ترکیه کنترل شهرهای استانبول و آنکارا را از دست اردوغان خارج کرد و توانست حاکمیت خود در شهر ازمیر را حفظ کند؛ در واقع این حزب موفق شد کنترل شهرداری در سه شهر اصلی ترکیه را از آن خود کند.