به گزارش اکوایران، ولودیمیر زلنسکی - رئیس‌جمهور اوکراین - در بحبوحه موانع در میدان جنگ با روسیه و خستگی فزاینده در موضوع تلاش‌ها و تدارکات جنگ، در حال کنار گذاشتن تعداد بیشتری از متحدان خود است.

به نوشته بلومبرگ، هشت مقام اوکراینی که عمده آن‌ها در سِمت مشاوران زلنسکی فعالیت داشتند، طی دو روز گذشته اخراج شده‌اند. این اخراج‌ها شامل برکناری دو معاون در دولت و کنار گذاشتن «سِرهی شِفیر» - شریک تجاری زلنسکی در بیش از یک دهه اخیر که به عنوان دستیار ارشد او فعالیت می‌کرد - بوده است.

این اقدامات بخشی از تلاش‌ها برای بهینه‌سازی کارکنان دفتر ریاست‌جمهوری اعلام شده و سخنگوی رئیس‌جمهور اوکراین به بلومبرگ گفته اقدامات مشابه در سایر بخش‌های دولت انجام خواهد شد.

همزمان با ورود تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین به سومین سال خود، ولودیمیر زلنسکی در هفته‌های اخیر سرعت تغییر در میان مقامات نظامی و دولتی را افزایش داده است.

در میان افراد اخراج‌شده یا کسانی که از آن‌ها خواسته شده از سِمت خود کناره‌گیری کنند، نام «والری زالوژنی» فرمانده پیشین کل قوا، «سِرهی شاپتالا» رئیس سابق ستاد کل ارتش و «اولکسی دانیلوف» رئیس پیشین شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین نیز دیده می‌شود.

از سوی دیگر، ولودیمیر زلنسکی در مصاحبه‌ای که در روز جمعه (10 فروردین) منتشر شد، اعلام کرد اگر اوکراین کمک‌های نظامی آمریکا را دریافت نکند، نیروهای نظامی این کشور مجبور خواهند بود به شکل جزئی عقب‌نشینی کنند.