به گزارش اکوایران، فردیناند مارکوس - رئیس‌جمهور فیلیپین - به بخش‌های مختلف دولت دستور داده است تا هماهنگی خود برای افزایش امنیت دریایی را افزایش دهند.

به نوشته رویترز، آقای مارکوس این اقدام را در جهت مقابله با "مجموعه‌ای از چالش‌های جدی" برای یکپارچگی و صلح کشورش عنوان کرده است، آن هم در بحبوحه افزایش تنش‌های فیلیپین با چین.

در این دستور، نامی از چین آورده نشده است اما رئیس‌جمهور فیلیپین بیانیه خود را پس از آن ابلاغ کرد که نیروی دریایی کشورش چندین مرتبه با نیروی دریایی چین در یک منطقه مورد مناقشه در دریای جنوبی مقابله کرده بود.

پکن مدعی کنترل تمام مناطق دریای جنوبی چین است؛ منطقه‌ای که هر ساله در آن بیش از 3 تریلیون دلار تجارت دریایی انجام می‌شود. ادعاهای چین در خصوص مرزهای دریایی با مناطقی که فیلیپین، اندونزی، مالزی و برونئی آن‌ها را بخشی از سرزمین خود می‌دانند، تداخل پیدا کرده است.

«دیوان دائمی داوری» در سال 2016 ادعای مالکیت چین بر دریایی جنوبی را فاقد هرگونه مبنای قانونی در نظر گرفت.

تازه‌ترین تقابل دریایی چین و فیلیپین در چند روز گذشته رخ داد که طی آن چین با استفاده از کشتی‌های آب‌پاش مانع از ورود یک کشتی فیلیپینی به منطقه مورد مناقشه دو کشور موسوم به «سِکِند توماس شول» شد. این کشتی در حال حمل آذوقه برای سربازان فیلیپینی حاضر در این منطقه بود. در این منطقه یک کشتی جنگی حدود 25 سال پیش به‌طور عامدانه روی یک صخره زمین‌گیر شد تا مرز دریایی فیلیپین و چین مشخص شود.

رئیس‌جمهور فیلیپین پیش‌تر متعهد شده بود کشورش با "حملات غیرقانونی، تهاجمی و خطرناک" گارد ساحلی چین مقابله خواهد کرد.