به گزارش اکوایران، شمارش اولیه آرا در انتخابات محلی ترکیه در روز یکشنبه (12 فروردین) نشان می‌دهد اکرم امام‌اغلو - شهردار استانبول - توانسته از کاندیدای مد نظر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور، پیشی بگیرد؛ اتفاقی که یک بهبود بالقوه برای اپوزیسیون ترکیه در جهت ارتقا در عرصه سیاسی این کشور است.

به نوشته رویترز، اردوغان علاوه بر استانبول، در آنکارا - دومین شهر بزرگ ترکیه - نیز با شکست روبه‌رو شده و «منصور یاواش» توانسته به عنوان شهردار اپوزیسیون آنکارا، در کمتر از سه ساعت پس از بسته شدن شعبه‌های رأی‌گیری، رقیب خود از حزب اردوغان موسوم به «عدالت و توسعه» را شکست دهد.

انتخابات محلی ترکیه که طی امروز 12 فروردین در سراسر این کشور برگزار شد، از سوی کارشناسان به عنوان معیاری برای تعیین میزان حمایت از رجب طیب اردوغان و همچنین وضعیت اپوزیسیون این کشور در نظر گرفته شده است.

اردوغان که برای بیش از دو دهه رهبری ترکیه را در دست دارد، تلاش بسیاری زیادی انجام داد تا حزبش در این انتخابات بتواند کنترل استانبول را از چنگ اکرم امام‌اغلو که به عنوان کاندیدای آینده ریاست‌جمهوری ترکیه در نظر گرفته می‌شود، خارج کند.

از سوی دیگر گزارش‌هایی از وقایع خونین در انتخابات مقامات محلی که در کنار شهرداران و مقامات شهرداری در انتخابات حضور داشتند، منتشر شده است؛ طبق گزارش‌ها، 3 نفر در جریان انتخابات امروز کشته شده‌‎اند.

براساس نتایج رسمی و باز شدن 41/43 درصد از صندوق‌های رأی‌گیری، امام‌اغلو حمایت 50 درصد از رأی‌دهندگان را به دست آورده و مراد کوروم از حزب اردوغان موفق به دریافت 41/26 درصد از آرا شده است.

همچنین گزارش‌های دیگر نشان می‌دهد اپوزیسیون اصلی این کشور موسوم به حزب جمهوری خلق ترکیه در شهرهای بزرگی مانند ازمیر، بورسا، آنتالیا و آدانا پیشتاز است.

اکرم امام‌اغلو از حزب جمهوری خلق ترکیه توانست در سال 2019 بزرگ‌ترین شکست اردوغان در انتخابات محلی در طول دو دهه اخیر را رقم بزند. با این حال رجب طیب اردوغان در سال 2023 توانست در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود و حزب او نیز اکثر کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد.

براساس نتایج اولیه، حزب جمهوری خلق ترکیه تاکنون 39 درصد از آرا در سراسر ترکیه را از آن خود کرده که در 35 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.