به گزارش اکوایران، روسیه در چند نقطه در امتداد خط مقدم 600 مایلی نیروهای اوکراینی حمله می‌کند، زیرا می‌خواهد از تصرف شهر آودیوکا در شرق، اولین پیروزی بزرگ خود در میدان نبرد در ماه‌ها، فرصت سازی کند.مسکو می‌داند که واحدهای اوکراینی با کمبود سرباز و مهمات جدید مواجه هستند. ایالات متحده و اروپا در تجهیز مجدد کی‌یف ناکام هستند. بی دلیل نیست که ماکسیم ژورین، معاون فرمانده تیپ سوم نظامیان اوکراین که ماه گذشته از آودیوکا عقب نشینی کرد، گفت«آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد، چیزی است که روسیه مدت‌ها خود را صرف آماده‌سازی آن کرده است. این بازیگر نیروها و منابع کافی را برای تحت فشار قرار دادن محورهای مختلف به یکباره جمع آوری کرده است».

خیز اوکراین برای تقویت مواضع دفاعی

به نوشته اقتصادنیوز، وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد ارتش اوکراین در تلاش برای پاسخگویی است، این بازیگر، مهمات خود را تهیه می کند و به دنبال فرصت هایی برای ضربه زدن به نیروهای روسی در حال حرکت است، رویکردی که به عنوان دفاع فعال شناخته می شود. در غرب آودیوکا، بیل‌هایی که بیشتر برای ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می گیرند تا حفاری در میدان جنگ، زمین را برای ساخت خندق‌ها و سنگرهای ضد تانک خالی می کنند. اوکراینی‌ها تلاش دارند تا موانع فیزیکی را که روسیه بیش از یک سال پیش در جبهه خود ایجاد کرده بود، بازتعریف کنند.اوکراین در ماه نوامبر از کمپینی برای ساخت شبکه گسترده ای از استحکامات در امتداد خطوط مقدم، به ویژه در مناطق نزدیک آودیوکا خبر داد. ولودیمیر زلنسکی خواستار تسریع در ساخت و ساز شد و از شرکت های خصوصی و کمک کنندگان خواست تا در این امر مشارکت کنند.اما مقامات غربی و سربازان اوکراینی می‌گویند که این کارزار نتایج قابل‌توجهی به همراه نداشته، و عدم پیشرفت، مسئولیت اوکراین را در حالی که روسیه حملات خود را افزایش می‌دهد، ثابت می‌کند. در روزهای اخیر روسیه نیروهای اوکراینی را از یک رشته روستا در غرب آودیوکا بیرون رانده است.

فرانتس استفان گادی، تحلیلگر دفاعی مستقر در وین که اخیراً از مناطق خط مقدم در منطقه شرقی دونباس بازدید کرده است، گفت: «فقدان لایه های دفاع در طول خط مقدم باید برای اوکراین نگران کننده باشد. وضعیت برای نیروهای اوکراینی بسیار بحرانی خواهد شد». سربازان در منطقه می گویند که نیروهایی که برای مأموریت های جنگی تعیین شده اند مجبور به حفر سنگر می شوند که اغلب زیر آتش است. پیچیدگی کار به این معنی است که نیروی انسانی به تنهایی کافی نخواهد بود.ژورین گفت: «در شرایطی که در آن هستیم، باید خودمان حفاری کنیم، سنگر بگیریم و بسازیم. او گفت امیدوار است که خط دفاعی به سمت شهر پوکروفسک در غرب به اندازه کافی توسعه یافته باشد تا در برابر حمله مورد انتظار روسیه در هفته های آینده مقاومت کند.هنگامی که نیروهای اوکراینی حمله اصلی شان در تابستان گذشته را کلید زدند، به سرعت درگیر شبکه پیچیده‌ای از موانع شدند که روسیه ماه‌ها برای آماده‌سازی آنها زمان صرف کرده بود.

چالش مسکو و کی یف

تعریف موانع برای دفاع فیزیکی در حال حاضر برای اوکراین حیاتی است، به ویژه به این دلیل که این کشور جهت بسیج نیروها نیز تلاش می کند. این کشور تاکنون سیاست غیرمعمولی را دنبال کرده که براساس آن فقط مردان 27 سال و بالاتر را به خدمت سربازی گرفته است. پدران سه فرزند یا بیشتر، مراقبان افراد معلول و کارگران بخش های حساس نیز معاف هستند. میکولا بیلیسکوف، محقق فعال در موسسه ملی مطالعات استراتژیک اوکراین، گفت که فرماندهی نظامی اوکراین در حال بررسی تیپ‌هایی است که برای ضدحمله سال گذشته تعریف شده‌اند و به دنبال وارد کردن جنگ با هزاران سربازی است که در حال حاضر نقش‌های پشتیبانی را عهده دار هستند.نیروهای پشتیبانی برای ارتش بزرگ حیاتی هستند، اگرچه تعداد آنها نسبت به نیروهای رزمی می تواند متفاوت باشد. اوکراین برای هر نیروی رزمی تقریباً سه نیروی پشتیبانی مستقر می کند، تعداد بالایی که میراث ساختار نظامی شوروی آن است. تخصیص مجدد این سربازان می تواند خطر تضعیف نیرو را به همراه داشته باشد.

روسیه مشکلات خاص خود را در میدان نبرد دارد و عمدتاً به حملات دسته جمعی نیروها با آمادگی ضعیف متکی است که اغلب منجر به تلفات زیادی می شود.بیلیسکوف گفت: «ما نمی توانیم موضوع بسیج را به طور نامحدود به تعویق بیندازیم. اما وظیفه جذاب‌تر کردن خدمت سربازی در میان کمبود اسلحه برای سربازگیری و واقعیت وحشیانه دفاع در برابر حملات بی‌امان روسیه دشوار است».در حالی که مسکو افراد و منابع بیشتری نسبت به کی یف در اختیار دارد، تلاش کرده تا آنها را متمرکز کند و در عوض به انبوهی از سربازان با آمادگی ضعیف متکی است تا مواضع اوکراینی را تحت کنترل درآورد.یک مقام ارشد فعال در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت: «فرماندهان روسی در تلاش هستند تا تلاش‌های مشترک پیچیده را سازماندهی کنند. آنها به دلیل فشارهای سیاسی به واحدهای بدون سرنشین و بی تجربه دستور می دهند تا به اهداف غیرواقعی دست یابند».

استراتژی پر هزینه کرملین

دارا ماسیکو، کارشناس ارتش روسیه فعال در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، گفت: اوکراین پایگاه‌های نظامی کمی در دونباس دارد که می‌توانند در دوره‌هایی که این شهرها به‌عنوان مراکز اصلی مقاومت اوکراین عمل می‌کردند، رقابت کنند. این بدان معناست که با هر پیشروی روسیه، اوکراین باید به مواضع اغلب آماده عقب نشینی کند.عقب‌نشینی‌های استراتژیک یکی از سخت‌ترین مانورهای رزمی برای سربازان است، زیرا آنها باید با نیروهای پیشرو در حالی که مواضع خود را پوشش می‌دهند و به دنبال پناهگاهی هستند، بجنگند. بیلیسکوف، در اندیشکده مرتبط با دولت، گفت که مسکو می خواهد نیروهای اوکراینی را از بین ببرد و به جای حملات تمام عیار با هدف تصرف قلمرو جدید، حملاتی را در امتداد خط مقدم انجام دهد. بیلیسکوف گفت که استراتژی فرسایشی با هدف پایان دادن به ذخایر نیروی انسانی اوکراین و وادار کردن آن به استفاده از مهمات گرانبها است.اما روسیه نیز نظامیان خود را از دست می دهد. سربازان اوکراینی می‌گویند که از بی‌اعتنایی آشکار روس‌ها به ارزش جان انسان‌ها شگفت‌زده شده‌اند. روسیه هزینه هنگفتی را برای تصرف آودیوکا پرداخت، به طوری که یک وبلاگ نویس نظامی روسی گفت که هزار و 600 نظامی کشته شدند.به گفته این مقام ناتو، روسیه همچنین بیش از 400 تانک، خودروهای جنگی پیاده نظام و سایر زره های سنگین را از دست داد. وزارت دفاع بریتانیا در یک نشست اطلاعاتی تاکید کرد در ماه فوریه به طور متوسط روزانه 983 سرباز در اوکراین کشته یا زخمی شده اند که بالاترین میزان تلفات از زمان آغاز تهاجم گسترده مسکو در دو سال پیش است.