به گزارش اکوایران، بازارهای مالی از روز دوشنبه (27 فروردین) نگران مسائل ژئوپولیتیکی‌ خواهند بود و عمده این نگرانی پیرامون این مسئله است که آیا اسرائیل واکنشی به پاسخ ایران خواهد داشت یا خیر.

به نوشته بلومبرگ، سرمایه‌گذاران پیش از این به وسیله تورم سرسخت آمریکا و چشم‌انداز نرخ‌های بهره بالا برای مدت طولانی‌تر دچار نگرانی شده‌ بودند و اکنون افزایش تنش‌ها در خاورمیانه باعث می‌شود در زمان آغاز معاملات از روز دوشنبه، نوسانات تازه‌ای به بازارها تزریق شود.

اکنون بسیاری بر این باورند که قیمت نفت می‌تواند از 100 دلار به ازای هر بشکه عبور کند و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران، سرمایه‌های خود را به اوراق خزانه‌داری آمریکا، طلا و دلار انتقال دهند. در این میان، پیش‌بینی می‌شود بازارهای سهام با زیان بیشتری همراه شوند.

با این حال، پس از بیانیه‌ ایران مبنی بر اینکه «موضوع را می‌توان پایان‌یافته تلقی کرد» و گزارشی درباره این موضوع که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرده که آمریکا از ضدحمله اسرائیل علیه ایران حمایت نمی‌کند، این نگرانی‌ها تا اندازه‌ای کاهش پیدا کرده است.

پاتریک آرمسترانگ - مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت «پلوریمی ولث» - اعلام کرده: «واکنش طبیعی سرمایه‌گذاران در چنین شرایطی، روی آوردن به دارایی‌های امن است. رفتار سرمایه‌گذاران تا اندازه‌ای به واکنش اسرائیل بستگی دارد. اگر اسرائیل از این پس به بالا گرفتن تنش‌ها دامن نزد، فرصتی برای خرید دارایی‌های ریسکی با قیمت پایین‌تر فراهم می‌شود.»

نمودار 1

در این میان، بازار رمزارزها تأثیر زودهنگامی دریافت کرد. بیت‌کوین به دنبال پاسخ ایران با افت قیمت حدود 9 درصدی روبه‌رو شد. این رمزارز طی امروز یکشنبه (26 فروردین) توانست کمی از کاهش قیمت خود را جبران کند و نزدیک به 64 هزار دلار معامله شد.

بازارهای سهام در اسرائیل، عربستان سعودی و قطر هم با کاهش حجم معاملات متحمل زیان اندکی شدند. یکی از کارشناسان شرکت «ایست کپیتال» در دبی به بلومبرگ گفته: «تأثیر پاسخ ایران بر بازارها می‌تواند فراتر از خاورمیانه برود که دلیل آن تأثیرات ثانویه پاسخ ایران بر قیمت‌های نفت و حامل‌های انرژی است که می‌تواند به شکل بالقوه چشم‌انداز تورمی در سطح جهان را تحت تأثیر قرار دهد.»

قیمت نفت برنت در سال جاری میلادی با رشد 20 درصدی همراه شده و در حال حاضر بیش از 90 دلار به ازای هر بشکه معامله می‌شود. معامله‌گران همچنین این نگرانی را دارند که گسترش درگیری‌ها بر عبور کشتی‌ها و نفت‌کش‌ها در خلیج فارس از طریق تنگه هرمز تأثیر بگذارد.

نگرانی‌ها از بروز آشفتگی در منطقه به بازارهای جهانی نیز راه پیدا کرده است. شاخص اس‌اند‌پی 500 با بدترین افت ارزش هفتگی خود از اکتبر 2023 مواجه شده که دلیل آن تورم بالاتر از حد انتظار آمریکا و گزارش‌های درآمدی ناامیدکننده از بانک‌ها بوده است.

در بازار اوراق قرضه، معامله‌گران این ریسک را می‌سنجند که قبوض بالاتر انرژی می‌تواند به افزایش تورم کمک کند. در حالیکه اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا در زمان‌های آشفتگی عملکرد مثبتی دارد، خطر اینکه نرخ بهره آمریکا در سطح بالا باقی بماند، می‌تواند این وضعیت را تحت تأثیر قرار دهد.

از سوی دیگر، طلا در سال جاری میلادی عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته و با رشد 13 درصدی، قیمت آن حتی به رکورد 2 هزار و 400 دلار به ازای هر اونس افزایش پیدا کرد. علاوه بر این، عنوان دلار آمریکا به عنوان یک دارایی امن و داده‌های تورمی بالاتر از حد انتظار‌ِ ایالات متحده، باعث شد شاخص دلار بلومبرگ از دوشنبه تا جمعه (20 تا 24 فروردین) بیش از 1/4 درصد رشد کند که بالاترین رشد هفتگی از سپتامبر 2022 است.

نمودار 2