به گزارش اکوایران، علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در اولین سفر رسمی خود پس از تصدی مسئولیت جدید، در بیروت با مقامات ارشد لبنانی دیدار کرد.

باقری در سفر خود به لبنان با نجیب میقاتی، نخست وزیر، عبدالله بو حبیب، وزیر امور خارجه و نبیه بری، رئیس مجلس این کشور درباره ادامه بمباران غزه و درگیری در جنوب لبنان گفتگو کرد. وی قرار است با حسن نصرالله دبیرکل حزب الله نیز دیدار کند.

به نوشته نشنال، این دیدار در حالی انجام شد که حزب الله و اسرائیل به طور روزانه در حال تبادل آتش برون مرزی در جنوب لبنان هستند، درگیری که به تدریج بر شدت و دامنه آن افزوده شده است.

پس از اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در روز جمعه در مورد پایان دادن به جنگ غزه، یک منبع در بیروت گفت که زمان سفر آقای باقری تصادفی نبوده است.

بایدن از رهبران حماس و اسرائیل خواسته بود که «این لحظه را» در تلاش برای یافتن صلح از دست ندهند.

این سفر همچنین در بحبوحه تلاش‌ها برای یافتن صلح در جنوب لبنان و ترسیم یک مرز زمینی پیوسته با اسرائیل صورت می‌گیرد.

ابتکار مشترک

باقری گفت که او و بو حبیب توافق کردند که کشورهای منطقه باید یک ابتکار مشترک برای توقف خشونت اسرائیل علیه مردم فلسطین و حفاظت از آن‌ها اتخاذ کنند.

باقری همچنین بر تعهد دیرینه ایران به ثبات، امنیت و توسعه لبنان تاکید کرد.

بو حبیب گفت: «ادامه جنگ غزه و جنایات مداوم علیه فلسطینی‌ها» توسط اسرائیل تلاش برای ثبات و امنیت در منطقه را تضعیف کرده است.

وی موضع دیرینه دولت لبنان را تکرار کرد که نمی‌خواهد درگیری در جنوب لبنان ادامه یابد و به دنبال راه‌حل‌های پایداری است که آرامش و ثبات را به جنوب لبنان بازگرداند.

در حالی که لبنان از نظر فنی در وضعیت جنگ با اسرائیل قرار دارد، دولت این کشور گفته است که خواهان درگیری نیست، با این حال، تا حد زیادی از کنترل حزب الله ناتوان است. حدود 100،000 نفر بر اثر درگیری‌های اخیر در جنوب لبنان آواره شده‌اند.

باقری پس از لبنان به سوریه سفر خواهد کرد.

آقای امیرعبداللهیان آخرین بار در ماه فوریه به بیروت سفر کرده بود.