به گزارش اکوایران، عباس اصلانی، عضو مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه در تهران، گفت که ترور هنیه در سراسر منطقه و فراتر از آن طنین انداز خواهد شد.

اصلانی به الجزیره گفت: «پس زمینه نیز بسیار مهم است زیرا او درست پس از مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران و دیدار با مقامات ارشد ایران ترور شد.»

اصلانی گفت: «در حال حاضر، در حالی که ما صحبت می‌کنیم، تشدید تنش اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد» و افزود که این ترور درست زمانی اتفاق می‌افتد که رئیس جمهور جدید ایران، مسعود پزشکیان، از گفتگو و تعامل با غرب صحبت می‌کرد.

او گفت: «نتانیاهو نمی‌خواهد این اتفاق بیفتد.»او افزود: «ما ممکن است فعلاً با آتش بس [در غزه] خداحافظی کنیم زیرا این می‌تواند به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل شود. نخست وزیر اسرائیل در تلاش است تا هر کاری انجام دهد تا عمر سیاسی خود را طولانی کند. او می‌خواهد جنگ [در غزه] را ادامه دهد و فکر می‌کنم این نه تنها بر فرایندها در تهران و منطقه، بلکه بر واشنگتن نیز تأثیر می‌گذارد.» اصلانی گفت: «او می‌خواهد بر مبارزات سیاسی در ایالات متحده تأثیر بگذارد. شاید با تضعیف دموکرات‌ها و دادن شانس بیشتر به دونالد ترامپ.»

اصلانی به الجزیره گفت: «آنچه در تهران اتفاق افتاد برای دستگاه امنیتی ایران اتفاق ناگواری بود... و به همین دلیل است که ایران به نوعی احساس می‌کند باید به این موضوع پاسخ دهد.» او گفت: «به همین دلیل است که فکر می‌کنم تلافی یا پاسخ طرف ایرانی ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد... اما هنوز درباره کیفیت [این پاسخ] کاملاً مطمئن نیستم». وی افزود: «فکر می‌کنم هنوز برای آن تصمیم‌گیری نشده است. اما از منظر امنیتی، این اتفاق برای ایران بسیار پر اهمیت بود.» ا

صلانی همچنین گفت که انتظار می‌رود ایران «به شیوه‌ای بسیار خشن» به اسرائیل پاسخ دهد.

اصلانی گفت: «ما می‌بینیم که نتانیاهو هر کاری که می‌تواند برای طولانی کردن جنگ و گسترش درگیری انجام می‌دهد. در 9 ماه گذشته، اسرائیل برای گسترش و تشدید جنگ در مقیاس منطقه‌ای گسترده‌تر تلاش کرده است. آنها همچنین قصد دارند آمریکا را در این درگیری وارد کنند.»

او افزود: «این ممکن است ارتباطات ایران با کشورهای غربی را نیز پیچیده کند. در نهایت، اقدامات نتانیاهو با هدف پیچیده‌تر کردن کمپین دموکرات‌ها [در ایالات متحده] و تقویت موضع دونالد ترامپ با گسترش دامنه جنگ است.»