به گزارش اکوایران، نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شد که ایران ممکن است در حال بازبینی در مورد یک حمله چند جانبه به اسرائیل باشد.

دولت بایدن در روزهای اخیر از طریق کانال‌های دیپلماتیک کار کرده و متحدان خاورمیانه‌ای خود را برای لابی کردن با تهران برای بازنگری در پیشبرد حمله نظامی به اسرائیل دخیل کرده است. دو مقام ارشد آمریکایی گفتند، آن‌ها به ایران هشدار داده‌اند که یک حمله گسترده تنها باعث تشدید تنش‌ها و خطر رویارویی مستقیم بین دو طرف می‌شود.

مقامات آمریکایی از طریق واسطه‌های مختلف به تهران پیام داده‌اند که اگر انفجاری که منجر به کشته شدن هنیه شد، ناشی از عملیات مخفی اسرائیل بوده باشد (بر اساس ادعای بمبگذاری به جای شلیک موشک) و هیچ شهروند ایرانی در آن کشته نشده است، ایران باید طرح خود برای حمله نظامی به اسرائیل را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

به نوشته پولیتیکو، این مقامات گفتند که آن‌ها نوعی واکنش از سوی ایران به ترور هنیه را پیش‌بینی می‌کنند، اما به نظر می‌رسد تهران برنامه‌های خود را باز-تنظیم کرده است و ایالات متحده انتظار حمله فوری به اسرائیل را ندارد.

واشنگتن طی این هفته نشانه‌هایی دریافت کرد مبنی بر اینکه ایران به طور بالقوه تلاش خواهد کرد تا آخر هفته به اسرائیل حمله کند. با این پیش بینی، ایالات متحده جت‌های جنگنده و کشتی‌هایش را به منطقه فرستاد که مقامات آن را نمایشی از بازدارندگی توصیف کردند.

در همین حال، مقامات آمریکایی همچنان در تلاش برای میانجیگری برای توافق آتش بس بین اسرائیل و حماس هستند. ماه گذشته، مقامات به خبرنگاران گفتند که احساس می‌کنند از هر زمانی به نهایی کردن توافق نزدیک‌تر شده‌اند.

اما مذاکرات در هفته‌های اخیر در پی سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به واشنگتن و سخنرانی او در 24 ژوئیه در کنگره، و همچنین حملات تلافی‌جویانه میان اسرائیل و حزب‌الله کند شده است.

فرستاده‌های ایالات متحده، از جمله بیل برنز، مدیر سیا، و مقامات اسرائیل، قطر و مصر هفته گذشته با یکدیگر دیدار کردند تا اختلافات برجسته بین اسرائیل و حماس را حل کنند. در حالی که هیچ تصمیمی نهایی نشده است، مقامات آمریکایی اکنون می‌گویند که بر این باورند که نتانیاهو برای پیشبرد مذاکرات انگیزه دارد - تغییری که به گفته آن‌ها در نتیجه فشار مستقیم نهادهای امنیتی اسرائیل برای پایان دادن به جنگ در غزه و بازگرداندن اسرا ایجاد شده است.