به گزارش اکوایران، در شرایطی که منطقه در تکاپوی پاسخ نظامی احتمالی به اسرائیل است، در مقابل ایران سرنخ‌های کمی به دست می‌دهد و به نظر می‌رسد  تهران مدام جهان را درگیر گمانی‌زنی پیرامون چگونگی واکنش به ترور رهبر حماس می‌کند

به نوشته فایننشال تایمز، به مدت دو هفته از زمانی که رهبر سیاسی حماس در ایران ترور شد، جمهوری اسلامی منطقه را در تعلیق وضعیت مخاطره‌آمیزی قرار داده است.

تقریباً هر روز، تهدید جدیدی از سوی یکی از مقامات ارشد سیاسی یا نظامی مطرح می‌شود که وعده می‌دهد اسرائیل را به خاطر ترور اسماعیل مجازات کند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رزمایش‌های نظامی جدیدی را اعلام کرده، خطوط هوایی پروازها را تغییر داده‌اند و بدین ترتیب ناظران را به گمانه‌زنی پیرامون چگونگی واکنش ایران فکر واداشته است -آن هم با سرنخ‌های کمی در مورد چگونگی و زمان اقدام مزبور.

و این دقیقا همان چیزی است که مقامات ایران آن را می‌خواهند -به گفته یک منبع داخلی. این منبع به فایننشال تایمز گفته: «ممکن است اصلاً حملهای صورت نگیرد، یا ممکن است همین حمله امشب انجام شود. انتظار مرگ از خود مرگ سخت تر است». او ادامه داد: «ایران کارزار جنگ روانی را برای حفظ توان نظامی، امنیتی و لجستیکی اسرائیل به راه انداخته و ساکنان سرزمین‌های اشغالی را از هرگونه احساس آرامش محروم می‌کند».

چالشی که برای تهران وجود دارد این است که چگونه از سویی  تندروهای داخلی و متحدان منطقه‌ای را راضی نگه دارد و در عین حال از درگیری مستقیم با اسرائیل و متحدش آمریکا که مدت‌هاست از آن اجتناب داشته، خودداری کند. در واقع، هدف اصلی، بقای جمهوری اسلامی و رسیدگی به مشکلات اقتصادی است که به نارضایتی‌های عمومی دامن زده است.

محمدصادق جوادی حصار، سیاستمدار اصلاح‌طلب به فایننشال تایمز گفته که فکر می‌کند ایران به دوره‌ای از ثبات نیاز دارد تا به دولت جدید مسعود پزشکیان اجازه دهد تا خود را تثبیت کند چرا که از زمان درگذشت  رئیس‌جمهور سابق، کشور در بلاتکلیفی به سر می‌برد.  او همچنین گفت که عدم قطعیت به این معنی است که «برای اسرائیل گران تمام می‌شود که در حالت آماده باش بماند» به اعتقاد او، ایران به جای حمله مستقیم می‌تواند اقدامات دیگری شامل ترور یا ایجاد اختلال در تجارت دریایی اسرائیل داشته باشد.

یک‌ منبع داخلی به فایننشال تایمز گفت که در حالی که ایران «انگشت خود را روی ماشه گذاشته»، به طور همزمان می‌خواهد ببیند که آیا اسرائیل در مورد غزه مصالحه می‌کند و نتانیاهو را مجبور به پذیرش آتش‌بس می‌کند، و دوم اینکه آیا ایالات متحده و کشورهای غربی حاضر به بازگشت به مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای هستند یا خیر؟

با این حال، سیاستمداران ایرانی نگران هستند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ممکن است از کشاندن ایران به جنگی که می‌تواند موجب مداخله آمریکا شود، سود ببرد.

احمد دستمالچیان، سفیر سابق ایران در لبنان، گفت که تهران معتقد است که نتانیاهو بقای سیاسی خود را به یک جنگ منطقه ای گره زده است.  او با بیان اینکه ایران و نیروهای متحدش «انجام این بازی را خوب بلدند»، گفت: «نتانیاهو تمام تلاش خود را برای کشاندن منطقه به یک نبرد خونین انجام خواهد داد». او گفت که آنها «مطمئناً پاسخ خواهند داد، بدون اینکه در دام نتانیاهو بیفتند».