به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده با این جاه‌طلبی که ارتش آمریکا را از درگیری‌های پیچیده و چندوجهی در خاورمیانه بیرون بکشد به قدرت رسید.

آزمون خطیر پنتاگون 

دلیل آن تنها بیزاری مردم آمریکا از این جنگ‌ها نبود. بلکه آن چه در معرض خطر است، توانایی پنتاگون برای نوسازی و ارتقای ناوگان بیش از حد گسترده خود در دهه‌های آتی است، در حالی که به دنبال همگامی با چینِ در حال رشد و روسیه‌ی تهاجمی‌تر است.

با این حال، برای بیش از 10 ماه، کمپین جنگی اسرائیل در غزه خطر باز شدن خطوط گسل ناپایدار را در سراسر خاورمیانه ایجاد کرده است، در حالی که ایران و متحدان با انگیزه آن قول داده‌اند در پاسخ به حملات خود ادامه دهند.

به نوشته المانیتور، بایدن که قول داده تا آخر از اسرائیل دفاع کند، یک بار دیگر یک ناوگان بزرگ از توانمندی‌های نیروی دریایی و هوایی ایالات متحده را در منطقه مستقر کرده است تا جبهه مورد حمایت ایران را متقاعد به عقب نشستن کند.

طی هفته گذشته، پنتاگون یک ناو هواپیمابر اضافی نیروی دریایی، ناوشکن‌های موشک هدایت شونده، یک زیردریایی هسته‌ای و جت‌های جنگنده فوق پیشرفته F-22 را به منطقه هدایت کرد.

ارتش آمریکا زیردریایی جورجیا

این بزرگترین تجمع نیروهای ارتش ایالات متحده در منطقه از زمان ماه‌های اولیه جنگ است و اولین بار در بحران کنونی است که این وزارتخانه یک ناو هواپیمابر را از اقیانوس آرام به خاورمیانه می‌برد.

دستورات جدید در پاسخ به وعده‌های ایران و حزب‌الله مبنی بر انتقام از ترورهای متوالی اسماعیل هنیه در تهران و فؤاد شکر در بیروت در اوایل ماه جاری صادر شده است.

اما استقرارهای مکرر، آزمونی برای تلاش‌های پنتاگون برای یافتن ریتمی جدید برای چرخه‌های تعمیر و نگهداری و توزیع جهانی دارایی‌های نظامی اصلی‌، به‌ویژه ناوگروه‌ها است.

استراتژی فعلی این وزارتخانه متکی بر گردش سریع کشتی‌های اصلی و هواپیماها به داخل و خارج از مناطق نقطه اشتعال است تا به سرعت از دشمنان بازدارندگی کرده و به بحران‌های ناگهانی پاسخ دهد.

مقامات دفاعی کنونی و سابق اذعان می‌کنند که در این سخت‌افزارها محدودیت وجود دارد و می‌گویند آزادی عمل بسیار کمی برای برنامه‌های تعمیر و نگهداری و آموزش وجود دارد.

ناو یو اس اس آیزنهاور، معروف به «آیک»، ماه گذشته پس از ماموریتِ سه بار تمدید شدهِ نه ماهه خود، به بندر نورفولک ویرجینیا بازگشت. خدمه آن متشکل از بیش از 6200 ملوان و افسر نیروی هوایی بیشتر آن ماه‌ها را صرف مقابله با حملات پهپادهای حوثی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ کردند، در حالی که فقط یک بار در بندر عمان توقف کردند.

دریاسالار جورج ویکاف، فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده مستقر در بحرین، هفته گذشته طی رویدادی به میزبانی مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت: تمدید ماموریت آیک بر تصمیمات دو سال بعد، سه سال آینده تأثیر خواهد گذاشت.»

ویکاف گفت: «این یک چالش ممتد برای کارخانه‌های کشتی سازی و تعمیر و نگهداری و همه چیزهایی است که برای بازگرداندن یک کشتی به دریا لازم است، بدون ذکر هزینه برای روحیه و خدمه.»

ویکوف و سایر مقامات گفته‌اند که نیروی دریایی فعلاً می‌تواند به نیازها برای انعطاف پذیری پاسخ دهد. اما تأخیر ایران و حزب‌الله برای انجام اقدامات تلافی‌جویانه‌شان تنها بر این ابهام افزوده است که پنتاگون تا چه زمانی می‌تواند دو ناو هواپیمابر را در خاورمیانه نگه دارد.

اولویت دادن به تئاتر هند و اقیانوسیه

با اعزام ناو یو اس اس آبراهام لینکلن - که در 8 اوت گوام را ترک کرد و مقامات می‌گویند که می‌تواند در اوایل هفته آینده به آب‌های خلیج فارس برسد - ایالات متحده حداقل برای چند روز در غرب اقیانوس آرام بدون ناو هواپیمابر خواهد ماند.

سرلشکر پاتریک رایدر، سخنگوی ارشد پنتاگون، به خبرنگاران گفت: «فرماندهی هند و اقیانوس آرام همچنان اولویت اصلی ما است و این در تعداد نیروهایی که ما در منطقه مستقر می‌کنیم مشهود است.»

رایدر گفت: «ما نیروها را در زمانی که به آن‌ها نیاز داریم، جابجا خواهیم کرد. اما مطمئن باشید که هند و اقیانوسیه تعداد قابل توجهی از نیروهای آمریکایی را برای حمایت از تعهدات ما دارد.»

ارتش آمریکا ناو آبراهام لینکلن

هنوز مشخص نیست که برای پوشش دادن جناحین اسرائیل چه مدت به ناوهای لینکلن و روزولت نیاز است.

به گفته مقامات نیروی دریایی، ناو یو اس اس ترومن قرار است پس از خروج از بندر نورفولک پس از یک چرخه تعمیر و نگهداری، به سمت دریای سرخ حرکت کند، اما این ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

صحبت در مورد اعزام ترومن پس از آن مطرح شد که ناو هواپیمابر بریتانیایی ملکه الیزابت در اوایل سال جاری دچار خرابی در محور محرک پروانه خود شد و جستجوی پنتاگون برای یافتن یک ناو در دسترس را پیچیده کرد.

زیردریایی یو اس اس جورجیا در حال حاضر از دریای مدیترانه از طریق کانال سوئز به سمت دریای سرخ در حرکت است. این زیردریایی کلاس اوهایو با موتور هسته‌ای قادر به حمل قدرت آتش عظیم بیش از 150 موشک کروز هدایت شونده تاماهاوک است.

جنگنده‌های F-22 رپتور نیروی هوایی ایالات متحده اوایل این هفته قبل از ناو لینکلن وارد منطقه شدند، که  F-35های اسکادران 314 جنگنده تهاجمی دریایی را حمل می‌کند.

مجله نیروهای هوایی و فضایی گزارش داد که سنتکام آماده اجرای یک ماموریت دفاع هوایی ترکیبی دیگر از حریم هوایی اسرائیل است و حداقل پنج تانکر سوخت‌رسان مستقر کرده است که از بال‌های مختلف هوایی به پایگاه هوایی العدید در قطر کشیده شده‌اند.

اما اسرائیل ممکن است تنها هدف انتقام‌جویی نباشد. مقامات دفاعی می گویند در حال حاضر حدود 40،000 پرسنل نظامی آمریکایی در منطقه حضور دارند. با این حال این رقم بسیار کمتر از تعداد نیروهایی است که در زمان به قدرت رسیدن بایدن در منطقه بودند.

با ادامه این تجمیع نیرو، ایران با فشار دیپلماتیک گسترده برای نشان دادن خویشتنداری مواجه است. علاوه بر تماس‌های ایالات متحده، کشورهای اروپایی، روسیه، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، پاکستان و حتی واتیکان نیز از تهران خواستار آرامش شده‌اند.

شرط بندی آمریکا روی آتش بس غزه

بایدن روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که انتظار دارد در صورت دستیابی به آتش بس برای توقف جنگ در غزه، ایران حمله‌ای انجام ندهد.

با این حال، مقامات ایران همچنان به مخالفت خود ادامه می‌دهند و استدلال می‌کنند که بر اساس قوانین بین‌المللی حق دارند در قبال حمله مرگبار به خاک خود انتقام بگیرند.

موشک بالستیک ایران اسراییل

مقامات آمریکایی به طور گسترده انتظار دارند که انتقام‌جویی ایران به شکلی متفاوت صورت گیرد. اما بر خلاف زمان حمله موشکی و پهپادی گسترده به سمت اسرائیل در ماه آوریل، گزارش شده است که هیچ اخطاری در مورد زمان و ماهیت حملات برنامه ریزی شده ایران به واشنگتن ارسال نشده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه خاطرنشان کرد که ایران برای حمله تلافی جویانه علیه اسرائیل آمادگی‌هایی را اتخاذ کرده است، اما مقامات آمریکایی نمی‌توانند به طور قطعی بگویند که این حمله چه زمانی و چگونه رخ خواهد داد. کربی گفت: «ما معتقدیم که اگر آن‌ها حمله را انتخاب کنند، می‌توانند این کار را با اطلاع کم یا بدون اطلاع قبلی انجام دهند. مطمئناً باید در روزهای آینده برای آن آماده باشیم.»

المانیتور اخیرا گزارش داد که تهران ممکن است دامنه واکنش خود را محدود کند تا آخرین دور مذاکرات آتش بس غزه را مختل نکند.

علی اصغر شفیعیان، مشاور مسعود پزشکیان، رئیس جمهور تازه منتخب ایران، و شیخ علی الاسدی، رئیس جنبش نُجَباء عراق، هر دو همین موضوع را در این هفته مطرح کردند و اشاره کردند که پاسخ ایران از نظر گستره هم‌رده ترور مخفیانه هنیه توسط اطلاعات اسرائیل در تهران خواهد بود.

اگر چنین باشد، احتمالاً بحث قدیمی در پنتاگون در مورد اینکه آیا ناوهای هواپیمابر در بازدارندگی در برابر عملیات مخفی ایران موثر هستند یا نه، احیا شود - که یکی از نقاط اصلی اختلاف در بحبوحه اوج تنش‌ها با ایران پس از خروج یک جانبه دولت ترامپ از توافق هسته‌ای 2015 بود.

و اگرچه مقامات نظامی می‌گویند که ایالات متحده به طور کلی حمله پیشگیرانه علیه ایران و متحدان آن را در حال حاضر رد کرده است، مقامات اسرائیلی این کار را نکرده‌اند، که بر کاربرد محدود استقرار سخت افزار نظامی سنگین برای مهار متحدان مشتاق تاکید می‌کنند.