به گزارش اکوایران، ارتش جمهوری آذربایجان تنها چند روز پس از انجام آزمایش‌های دریایی توسط همسایه جنوبی‌اش، ایران در نزدیکی مرز مشترک، رزمایش‌های پدافند هوایی برگزار کرد.

وزارت دفاع باکو روز شنبه در وب‌سایت خود اعلام کرد، سامانه‌های دفاع هوایی از جمله اس-300 برای تمرین دفاع از تأسیسات مهم در برابر حملات موشکی «دشمن مشروط» فعال شدند.

به نوشته بلومبرگ، این رزمایش چند روز پس از برگزاری رزمایش نیروی دریایی ایران در دریای خزر، در منطقه‌ای نزدیک به مرز آذربایجان، متحد نزدیک اسرائیل، انجام شد. سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که از ژانویه 2023 به دلیل حمله مسلحانه بسته شده بود، ماه گذشته بازگشایی شد.

آذربایجان پس از جنگ سال 2020 با ارمنستان بر سر منطقه کوهستانی قره باغ، شاهد بدتر شدن روابط خود با ایران بود. ارتش آذربایجان، مجهز به تسلیحات پیشرفته اسرائیلی و ترکیه‌ای، کنترل منطقه‌ای را که پس از فروپاشی شوروی سابق در سال 1991 از کنترل باکو خارج شده بود، پس گرفت.

دولت باکو این هفته گزارش رسانه‌های خارجی مبنی بر حضور نظامی اسرائیل در این کشور را رد کرد.

این در حالی است که برخی منابع آذری ادعا کرده‌اند جمهوری باکو تعدادی سامانه پدافند هوایی خود متشکل از سیستم دفاع موشکی باراک 8 که اهدایی وزارت دفاع اسرائیل به آذربایجان است را در مرز میان ایران و آذربایجان مستقر کرده است.