به گزارش اکوایران، مسعود پزشکیان امروز -21 شهریور- در اولین سفر خارجی دوره ریاست جمهوری خود به دعوت رسمی محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در راس هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی، برای سفر رسمی سه روزه وارد عراق شد.

خبر مرتبط
جزئیات اولین سفر خارجی پزشکیان / طلسم 100 ساله سفر به بصره شکسته می‌شود

رئیس جمهور امروز نخستین سفر خارجی خود را آغاز کرد و با همراهان خود به عراق سفر کرد.

پزشکیان: برای تقویت روابط با اقلیم کردستان عراق تلاش می‌کنیم

رییس جمهور در جریان این سفر به سوال خبرنگار «شبکه رووداو» مبنی بر اینکه پیام پزشکیان برای شهروندان عراق و اقلیم کردستان چیست، به زبان کُردی پاسخ داد «روابط میان ایران و اقلیم کردستان هم اکنون خوب است و با یاری خدا، برای تقویت آن تلاش می کنیم» افزود: ان شاء الله به اقلیم کردستان سفر و در آنجا رایزنی خواهیم کرد، برنامه ما شامل سفر به اقلیم کردستان است.

پیشنهاد پزشکیان برای برداشتن مرزهای کشورهای اسلامی

مسعود پزشکیان در کاخ بغداد با عبداللطیف رشید، ریاست جمهور عراق دیدار و ضمن تاکید بر ضرورت توجه بیشتر بر همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای، خواستار تشکیل کمیسیون‌های تخصصی بین دو کشور برای گسترش هر چه بیشتر روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شد.

رییس جمهور در این دیدار پیشنهاد داد که همانند اتحادیه اروپا، کشورهای اسلامی نیز به سوی برداشتن مرزهای خود حرکت کنند.

امضای ۱۴ سند همکاری میان مقامات دو کشور

مقامات عالی‌رتبه ایران و عراق نیز در حضور روسای دولت‌های دو کشور، ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه‌ای، فنی-مهندسی، بازرگانی، حمل و نقل، سیاسی، ورزشی، کشاورزی و زیارتی به امضاء رساندند.

171388433

«همجواری ایران و عراق عامل گسترش روابط دو کشور»

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در نشست خبری مشترک با مسعود پزشکیان، رییس جمهور اسلامی ایران، همجواری دو کشور را عاملی برای گسترش روابط دانست و تاکید کرد: نباید هیج اقدام مسلحانه و تهدید‌آمیزی بخصوص از خاک عراق علیه ایران صورت گیرد.

السودانی همچنین اظهار کرد: ما بارها تاکید کرده‌ایم که مخالف توسعه دامنه تنش و درگیری علیه حاکمیت کشورها هستیم و لازم است جامعه بین‌الملل به وظایف و مسئولیت‌های قانونی و اخلاقی خود عمل کنند.

مسعود پزشکیان نیز اعلام کرد که به تفاهمات ملتزم خواهیم بود و آنها را در کشورمان دنبال می‌کنم تا اجرایی شود. 

السودانی و پزشکیان، خواهان توقف نسل‌کشی در غزه

براساس بیانیه‌ای که دفتر نخست وزیری عراق از حال‌و‌هوای مذاکرات امروز منتشر کرد، تاکید کرده است که دو طرف دیدگاه همسو و منطبق باهم در خصوص لزوم مسئولیت‌پذیری جامعه جهانی در قبال جنایات جاری رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف نسل کشی در غزه داشتند.

براساس بیانیه نخست‌وزیری عراق در این مذاکرات دو طرف ارتقا همکاری‌های بین دو کشور در راستای منافع و مصالح دو جانبه و همچنین پیگیری کمیسیون عالی مشترک بین عراق و ایران که قرار است در آینده در بغداد برگزار می‌شود را بررسی کردند.

در این نشست همچنین موضوع همکاری و توافق امنیتی مشترک بررسی شد و مسئله همکاری سازنده در حوزه صنایع پالایشگاهی و انرژی و همکاری بخش خصوصی بین دو کشور به بحث و مناقشه گذاشته شد.

نخست وزیر عراق در این نشست با اشاره به روابط دینی و اجتماعی و تاریخی بین دو کشور همسایه گفت که موقعیت جغرافیایی که دو کشور دارند باعث شده است تا مسئله خطوط ارتباط لوجستیک و حمل و نقل از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.

السودانی در این نشست با اشاره به خط آهن بصره–شلمچه برای انتقال مسافرین تاکید کرد دولت در تکمیل یادداشت‌های تفاهم و اجرایی کردن آنها جدی است.

دیدار پزشکیان با رییس شورای عالی قضایی عراق

رییس‌ جمهور در ادامه برنامه‌های روز اول سفر خود به عراق با فائق زیدان، رییس شورای عالی قضایی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

63168524

اهدای لوح تشکر رهبر انقلاب از ملت عراق و هدیه متقابل نخست‌وزیر عراق به پزشکیان

رهبر انقلاب در پیامی از میزبانی موکب‌داران و ملّت بزرگ عراق در ایام اربعین حسینی تشکر کردند.

مسعود پزشکیان نیز صبح امروز در بدو ورود به عراق، لوح و متن عربی این پیام را به نخست وزیر این کشور اهدا کرد.

untitled

محمدشیاع السودانی، نخست وزیر عراق نیز لوح هدیه‌ای به رییس جمهور پزشکیان اهدا کرد. بر این لوح هدیه نوشته شده است: حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه فرموده‌اند که مردم دو دسته‌‌اند؛ یا برادر دینى تو و یا هم‌نوع تو.

photo_2024-09-11_17-13-05

پزشکیان: تقویت تجارت و ارتباطات با عراق را پیگیری می‌کنیم

مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با نمایندگان رسانه‌ها در جریان سفر به عراق، اظهار کرد: امیدوارم این سفر منجر به تقویت تجارت و ارتباطات با عراق در بستری امن شود که طبیعتاً در آن‌حال باید برنامه‌های مشترک امنیتی بین این رفت‌وآمدها شکل گیرد و در این حالت روابط اقتصادی هم می‌تواند رشد و نمو پیدا کند.

جعفر قائم پناه معاون اجرایی رییس جمهور، محسن حاجی میرزایی رییس دفتر رییس‌ جمهور، عباس عراقچی وزیر امور خارجه، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی و مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رییس جمهور، مسعود پزشکیان را در اولین سفر خارجی همراهی می‌کنند.