به گزارش اکوایران، جمهوری اسلامی ایران ماهواره جدید تحقیقاتی چمران-1 را به مدار زمین پرتاب کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، رسانه‌های داخلی روز شنبه گزارش دادند که ایران با موشکی که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساخته شده، ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کرد. این آخرین نمونه از برنامه هوافضای ایران است که غرب از بابت آن نگران است چرا که می‌ترسد به تهران در پیشبرد برنامه موشک‌های بالستیک‌اش کمک کند.

ایران این پرتاب را موفقیت آمیز توصیف کرد که دومین پرتاب از این نوع خواهد بود که یک ماهواره را با این موشک در مدار قرار می‌دهد. 

تصاویری که بعداً توسط رسانه‌های ایران منتشر شد، انفجار راکت از یک پرتابگر متحرک را نشان می‌دهد. تحلیل آسوشیتدپرس از ویدئو و سایر تصاویری که بعدا منتشر شد نشان داد که پرتاب در سکوی پرتاب سپاه در حومه شهر شاهرود، در حدود 350 کیلومتری شرق تهران، پایتخت انجام شده است.

این پرتاب در بحبوحه تشدید تنش‌ها در خاورمیانه بر سر جنگ جاری اسرائیل و حماس در نوار غزه انجام می‌شود که طی آن تهران حمله مستقیم موشکی و پهپادی بی‌سابقه‌ای را به اسرائیل انجام داد. در همین حال، ایران به غنی‌سازی اورانیوم تا غنای بسیار بالا ادامه می‌دهد و نگرانی‌هایی را در میان کارشناسان منع اشاعه در مورد برنامه تهران ایجاد می‌کند. 

هم‌چنین این پرتاب در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده و کشورهای اروپایی ایران را به انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه متهم می‌کنند. ایران این موضوع را تکذیب کرده است. ایران موشک حامل ماهواره را قائم-100 نام‌گذاری کرد که سپاه در ماه ژانویه برای پرتاب موفقیت آمیز دیگری از آن استفاده کرد. رسانه‌های دولتی گزارش دادند که این اولین موشک سوخت جامد و سه مرحله‌ای، ماهواره چمران-1 را با وزن 60 کیلوگرم در مداری 550 کیلومتری قرار داد. در این موشک آیه قرآنی آمده بود: «اگر مؤمن باشید، آنچه از خدا باقی می‌ماند برای شما بهتر است».

ماهواره سیمرغ

رسانه‌های داخلی بدون اشاره به جزئیات اعلام کردند که یکی از شرکت‌های تابعه دولتی وزارت دفاع ایران و کارشناسان پژوهشگاه هوافضا این ماهواره را برای «آزمایش سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای اعتبارسنجی فناوری مانور مداری» ساخته‌اند.

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده سپاه، در بیانیه‌ای از پرتاب این موشک قدردانی کرد و گفت که دانشمندان با موفقیت بر فضای تحریم‌های گسترده و ظالمانه بین‌المللی غلبه کردند.

ایالات متحده پیش از این ادعا کرده بود که پرتاب ماهواره‌های ایران با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در تضاد است و از تهران خواسته بود که هیچ گونه فعالیتی در مورد موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای انجام ندهد. تحریم‌های سازمان ملل مربوط به برنامه موشکی بالستیک ایران اکتبر گذشته منقضی شد.

در زمان حسن روحانی، رئیس جمهور نسبتا میانه رو سابق ایران، جمهوری اسلامی برای پرهیز از افزایش تنش با غرب، برنامه فضایی خود را کند کرد. اما در دوره ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید، این برنامه با سرعت بیش‌تری پیش رفت. مشخص نیست که مسعود پزشکیان،  رئیس‌جمهور جدید اصلاح طلب، برای این برنامه چه در سر دارد، زیرا او در زمان تبلیغات انتخاباتی در مورد این موضوع سکوت کرده است.

جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در ارزیابی تهدید جهانی در سال جاری اعلام کرد که توسعه ماهواره‌ای توسط ایران «مدت زمانی» را برای ایران برای توسعه یک موشک بالستیک قاره‌پیما کوتاه می‌کند، زیرا از فناوری مشابهی استفاده می‌کند. از موشک‌های بالستیک قاره‌پیما می‌توان برای حمل سلاح‌های هسته ای استفاده کرد. 

ایران همواره دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده و می‌گوید که برنامه فضایی‌اش، مانند فعالیت‌های هسته‌ای‌اش، صرفاً برای اهداف غیرنظامی است. 

در ماه ژانویه، رسانه‌های ایران گزارش دادند که ماهواره ثریا به مداری به طول 750 کیلومتر پرتاب شده است که بالاترین رکورد در این کشور تاکنون است. در ماه فوریه هم روسیه یک ماهواره سنجش از دور و تصویربرداری ایران را در مدار قرار داد که با محکومیت ایالات متحده مواجه شد. در آن زمان، وزیر ارتباطات ایران گفت که این کشور در دو سال گذشته 12 ماهواره پرتاب کرده است.