به گزارش اکوایران، مسعود پزشکیان گفت که ایران آماده تنش‌زدایی در منطقه است.

به نوشته بلومبرگ، پزشکیان روز دوشنبه پیش از اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به خبرنگاران گفت: «ما تا زمانی که اسرائیل مایل به انجام همین کار باشد، مایلیم همه تسلیحات خود را کنار بگذاریم. ما به دنبال بی ثبات کردن منطقه نیستیم.»

پزشکیان برای اولین حضور خود در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل در آمریکا به سر می برد و قرار است روز سه‌شنبه در این مجمع سخنرانی کند.  رئیس‌جمهور در حالی این سخنان را اظهار داشت که تنش‌ها بین ایران و اسرائیل به اوج خود رسیده است.

پزشکیان گفت که ایران خواهان صلح است، اما در مقابل بی‌عدالتی‌ها علیه متحدانش که خودشان در مورد اقدام نظامی‌شان تصمیم‌گیری می‌کنند، می‌ایستد. او گفت: «آنها از کسی دستور نمی گیرند. اینطور نیست که یمنی ها منتظر باشند تا به آنها بگوییم چه کاری انجام دهند یا چه کاری انجام ندهند.» او گفت: «اگر جنگی در منطقه رخ دهد، به نفع هیچ‌کس نخواهد بود. ما نمی‌خواهیم دعوا کنیم. این اسرائیل است که می‌خواهد همه را به جنگ بکشاند و منطقه را بی‌ثبات کند.»

پزشکیان که به عنوان یک اصلاح‌طلب تلقی می‌شود، تمایل خود را برای احیای مجدد مذاکرات در مورد توافق هسته‌ای با غرب ابراز کرد. وی با بیان اینکه ایران مایل است به توافق اولیه بازگردد، گفت: تهران به حرکت خود به سمت اهداف تعیین شده در آن توافق ادامه می دهد.

هم‌چنین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت در صورت تمایل طرف‌های دیگر توافق، تهران آماده است مذاکرات هسته‌ای را فورا از سر بگیرد.

به نوشته الجزیره، سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفت در صورتی که دیگر طرف‌ها مایل باشند، تهران آماده است تا در این هفته مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران را آغاز کند . با این حال، او اذعان کرد که تشدید تنش‌های منطقه‌ای، احیای این روند را به یک چالش تبدیل می‌کند.

عراقچی گفت در صورت آمادگی طرف‌های دیگر می‌توانیم در این سفر مذاکرات را از سر بگیریم. دیپلمات ارشد ایران این هفته برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته است. عراقچی گفته پس از بازگشت رئیس‌جمهور روزهای بیش‌تری در نیویورک خواهم ماند و دیدارهای بیش‌تری با وزرای خارجه کشورهای مختلف خواهم داشت.

تهران و قدرت‌های جهانی در سال 2015 یک توافق هسته‌ای تاریخی - به نام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) - امضا کردند که برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌ها طراحی شده بود. سه سال بعد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌های جدیدی را اعمال کرد.

ترکیب کابینه انتخابی پزشکیان نشان از تمایل او به تعامل مجدد با غرب دارد. هم عراقچی و هم محمدجواد ظریف، معاون امور راهبردی، از معماران برجام محسوب می شوند. اخیرا در ماه آوریل هم رهبری در دیدار با اعضای دولت گفت که تعامل با «دشمن» هیچ ضرری ندارد.

با این حال، نزدیکی مجدد ایران و غرب به دلیل تشدید تنش‌ها در منطقه به مانع خورده است. ایران با مجموعه‌ای از بازیگران منطقه‌ای -از جمله حماس در غزه، حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن- با اسرائیل و متحد اصلیش آمریکا در تخاصم هستند. تهران هم‌چنین روابط خود را با روسیه تقویت کرده است. ایالات متحده و متحدان اتحادیه اروپا این کشور را به حمایت از جنگ مسکو علیه اوکراین متهم می‌کنند؛ امری که به شدت از سوی تهران رد شده است. عراقچی در اوایل ماه جاری به صراحت این ادعاها را رد کرد و آن‌ها را مبتنی بر «اطلاعات نادرست» خواند. وزیر امور خارجه در اظهارات روز دوشنبه خود اذعان کرد که اکنون زمان حل خصومت با آمریکا نیست، اما تاکید کرد که می‌توان «هزینه‌های آن را کاهش داد».