به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و مشاوران ارشدش از اسرائیل خواسته‌اند که در واکنش به پاسخ موشکی ایران، از حملات مستقیم به تأسیسات هسته‌ای ایران خودداری کند.

به نوشته پولیتیکو، پس از این که صدها موشک ایرانی بار دیگر روز سه‌شنبه به سمت اسرائیل پرتاب شدند، دو مقام آمریکایی گفتند که دولت بایدن به جای تلاش برای جلوگیری از واکنش تل‌آویو، به محدود کردن پاسخ اسرائیل رضایت داده است.

این موضوع از یک‌سو نشان‌دهنده تأثیر رو به کاهش دولت آمریکا بر تحولات منطقه خاورمیانه است و از سوی دیگر نشانگر این واقعیت است که بایدن شاید نتواند مانع بروز یک جنگ منطقه‌ای شود که دولتش طی یک سال اخیر برای جلوگیری از آن تلاش کرده است.

بار قبل که اسرائیل در ماه آوریل توانست تا حد زیادی در برابر حمله موشکی ایران از خود دفاع کند، بایدن از نتانیاهو خواست تا این موفقیت را بپذیرد و تنش را بیش از این تشدید نکند.

اما سیاست‌های واشنگتن و تحولات خاورمیانه در شش ماه گذشته به طور چشمگیری دگرگون شده‌اند.

حمله موشکی روز سه‌شنبه ایران به اسرائیل نسبت به ماه آوریل گسترده‌تر و به مراکز شهری نزدیک‌تر بود.

تاکید بر «متناسب بودن»

تشدید حملات اسرائیل به لبنان در شرایطی رخ داده که بایدن به‌عنوان یک رئیس‌جمهور با فشارهای چندجانبه‌ای مواجه است. او از یک‌سو در تلاش است تا توافق آتش‌بس در خاورمیانه را در شرایطی که جمهوری‌خواهان تندرو خواستار اقدام علیه تهران هستند، نجات دهد و از سوی دیگر باید رقبای انتخاباتی دموکرات‌ها را نیز مهار کند.

اما اسرائیل اعلام کرده است که «با قدرت» پاسخ خواهد داد. در همین زمینه، بایدن به خبرنگاران گفت که از حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند، هرچند که جزئیات خاصی ارائه نداد.

البته رئیس جمهوری آمریکا در ادامه بر حق اسرائیل برای پاسخگویی به شرط «متناسب بودن» تأکید کرد، موضوعی که به گفته او مورد توافق رهبران کشورهای عضو گروه ۷ نیز هست. رئیس جمهوری آمریکا همچنین از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران خبر داد.

برخی مقام‌های آمریکایی به نقل از مشاوران رئیس‌جمهوری آمریکا خبر دادند که کاخ سفید در حال گفتگوهای جدی با اسرائیل درباره نحوه پاسخگویی است.

مشاوران کاخ سفید تمایل دارند که پاسخ اسرائیل به حمله ایران، استراتژیک اما محدود باشد، رویکردی که هم می‌تواند تاثیرگذار باشد و هم مانع جنگی تمام‌عیار در منطقه شود. اما رئیس‌جمهوری آمریکا در حال حاضر ممکن است نقش کمتری در شکل‌دهی به وقایع داشته باشد.

برای ماه‌ها، نتانیاهو و کابینه او به‌طور مداوم توصیه‌های آمریکا درباره چگونگی مدیریت جنگ غزه پس از حملات ۷ اکتبر حماس به اسرائیل را نادیده گرفته‌اند.

بایدن و دولتمردانش به‌طور مکرر از سیاست‌های جنگ‌طلبانه اسرائیل در غزه که تأثیر ویرانگری بر غیرنظامیان فلسطینی داشته است، ابراز نارضایتی کرده‌اند. بایدن واکنش اسرائیل را «بیش از حد» ارزیابی و برای مدتی ارسال یک محموله تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل را متوقف کرد.

این در حالی بود که هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از وضعیت انسانی در غزه و فشار هم‌حزبی‌های دموکرات بایدن به او برای فاصله‌گیری از نتانیاهو، تمایل اولیه رئیس جمهوری آمریکا حمایت از اسرائیل بود.

با کاهش نفوذ بایدن بر نتانیاهو، خشم رئیس‌جمهوری آمریکا افزایش یافت. بنا به گفته یکی از مقام‌های ارشد آمریکا، تماس‌های تلفنی میان این دو نفر به طور فزاینده‌ای به مشاجره‌هایی با صدای بلند تبدیل شده است.

بنیامین نتانیاهو

مقام‌های آمریکایی گفتند که بایدن به نزدیکان خود گفته است باور ندارد همتای اسرائیلی‌اش به دنبال توافق آتش‌بس باشد. او در ادامه استدلال کرده که نتانیاهو در تلاش است تا درگیری را ادامه دهد تا آینده سیاسی خود را نجات دهد و به ترامپ در انتخابات نوامبر کمک کند.

آخرین نشانه‌ای که منتقدان بایدن آن را به‌عنوان ناتوانی فزاینده آمریکا در مدیریت بحران‌های منطقه خاورمیانه بیان می‌کنند، ماه گذشته و پس از انفجار ویرانگر پیجرها در لبنان رخ داد.

نتانیاهو در ابتدا به مقام‌های آمریکایی گفت که از توقف درگیری‌ها با این گروه مستقر در لبنان حمایت می‌کند، اما سپس به‌طور قاطع با پیشنهاد آتش‌بس مخالفت کرد.

روز بعد، بلافاصله پس از سخنرانی تند نتانیاهو در سازمان ملل متحد، اسرائیل یک حمله موشکی در بیروت انجام داد که منجر به ترور حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله شد و این گروه را در بهت فرو برد.

به نوشته این رسانه، اظهارات مقام‌های دولت آمریکا پس از حمله موشکی ایران نشان از عزم واشنگتن برای پاسخ دادن به ایران و حمایت از امنیت اسرائیل داشت.

هگر چمالی، مقام پیشین شورای امنیت ملی و وزارت خزانه‌داری در دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا گفت که نتانیاهو نشان‌ داده جسارت و تمایل بسیار بیشتری برای ریسک دارد، زیرا «اسرائیل [مدعی است] که متحدان ایران را تضعیف کرده است و احساس می‌کند آن‌ها اکنون در موقعیت ضعیف‌تری قرار دارند.»

او گفت انتظار یک پاسخ قوی از سوی اسرائیل را دارد، «اقدامی که نه‌تنها مؤثر باشد بلکه به تحقق اهداف امنیت ملی اسرائیل نیز کمک کند.»

جمهوری‌خواهان آمریکا به‌طور مداوم از واکنش بایدن به جنگ غزه انتقاد کرده‌اند و بر این باورند که او حمایت کافی از اسرائیل نداشته است. پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل، بسیاری از جمهوری‌خواهان فشارها بر بایدن را افزایش دادند تا به تل‌آویو برای پاسخ به ایران کمک کند.

دونالد ترامپ، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ روز سه‌شنبه در یک تجمع انتخاباتی با سرزنش کردن بایدن و کامالا هریس، رقیبش در این انتخابات، تلاش کرد تا از بحران‌های بین‌المللی به‌عنوان ابزاری برای انتقاد از هریس و جلب حمایت رأی‌دهندگان استفاده کند.

اما بارری مک‌کفری، ژنرال بازنشسته از ارتش آمریکا گفت: «دولت بایدن، عملاً هنوز در تلاش است تا از وقوع یک جنگ منطقه‌ای جلوگیری کند.»

او در ادامه با «دردناک» توصیف کردن این روزها برای اسرائیلی‌ها گفت که آن‌ها ممکن است همه گزینه‌ها را در نظر بگیرند، اما پیش‌بینی پیامدهای هر اقدامی دشوار است. او گفت: «آنچه می‌دانیم این است که این روزها روزهای خطرناکی هستند.»