به گزارش اکوایران، در حالی که اسرائیل به لفاظی‌های خود در مورد حمله تلافی‌جویانه علیه ایران ادامه می‌دهد، به نظر می‌رسد تهران مهیای پاسخ به اقدام احتمالی تل‌آویو می‌شود.

نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از چهار مقام ایرانی مدعی شده که به نیروهای نظامی دستور داده شده  تا طرح‌های نظامی متعددی برای پاسخ به حمله احتمالی اسرائیل طراحی کند. آنها گفتند که دامنه هرگونه اقدام تلافی جویانه ایران تا حد زیادی به شدت حملات اسرائیل بستگی دارد. 

به ادعای این گزارش، اگر حملات احتمالی اسرائیل خسارات گسترده و تلفات زیادی وارد کند، ایران تلافی خواهد کرد. این گزارش مدعیست، اما اگر اسرائیل حمله خود را به چند پایگاه نظامی و انبارهای ذخیره موشک و پهپاد محدود کند، ممکن است پاسخی در کار نباشد.

این مقامات به نیویورک تایمز گفته‌اند که دستور داده شده که اگر اسرائیل به زیرساخت‌های نفتی و انرژی یا تأسیسات هسته‌ای حمله کند یا مقامات ارشد را ترور کند، پاسخ قطعی خواهد بود.

این گزارش به نقل از مقامات مذکور ادعا کرده اگر اسرائیل آسیب بزرگی وارد کند، پاسخ‌های مورد بررسی شامل رگبار تا 1000 موشک بالستیک، تشدید حملات گروه‌های مقاومت منطقه و اختلال در جریان عرضه جهانی انرژی و کشتیرانی در از طریق خلیج فارس و تنگه هرمز است.

خبر مرتبط
پیامی که به واشنگتن و تل‌آویو ارسال شد؛ برنامه تهران برای ضربه متقابل به تل‌آویو چیست؟

اکوایران: اسرائیل بر حمایت نظامی بی‌قیدوشرط ایالات متحده برای درگیرشدن با ایران اتکا دارد؛ اما ممکن است دارایی‌های استراتژیک ایران عمیق‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، باشد.

ایران علناً تاکید می کند که خواهان جنگ نیست. اما در صورت ضربات نظامی اسرائیل، چالشی در این وضعیت به وجود می‌آید، چرا که پس از ترور چندین رهبر حماس و حزب‌الله توسط اسرائیل، تهران قصد دارند ضعیف و آسیب‌پذیر به نظر نرسند.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس سران بریکس در کازان روسیه به رسانه‌های خبری گفت: «در صورت حمله اسرائیل، شکل پاسخ ما متناسب و حساب شده خواهد بود».

ایران اسراییل

برای ایران - و منطقه - خطری از این بالاتر نمی‌تواند وجود داشته باشد. جنگ همه جانبه بین ایران و اسرائیل آشفتگی موجود را عمیق‌تر می‌کند، احتمالاً چشم‌انداز آتش‌بس در غزه و لبنان را نابود می‌کند و ممکن است ایالات متحده را به اقدام نظامی در حمایت از اسرائیل سوق دهد.

طی هفته گذشته، مقامات ایرانی در سخنرانی‌های عمومی در مورد چگونگی مقابله با حمله احتمالی اسرائیل، دیدگاه‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند. مسعود پزشکیان و عراقچی وعده داده‌ند که آن را تلافی کنند، اما این کار را با لحن سنجیده انجام دادند. حتی یکی از فرماندهان نظامی هرگونه احتمال حمله توسط اسرائیل را رد کرد و آن را بی‌اهمیت خواند که مستحق پاسخ بزرگ نیست. اما یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در سخنرانی خود تهدید به نابودی تمامی صهیونیست‌ها کرد.

ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی از تهران گفت: «اکنون تصور این است که اگر حمله اسرائیل نمادین و محدود است، ما باید رها کنیم و پینگ‌پنگ حملات را پایان دهیم. ایران واقعاً تمایلی به جنگ بزرگ با اسرائیل ندارد. ما هیچ منفعتی از این نمی‌بریم که منطقه منفجر شود».

خبر مرتبط
شورای آتلانتیک؛ چرا گزینه حمله به تاسیسات نفتی ایران محتمل نیست؟/ تل‌آویو چه سودی از این بلوف می‌برد؟

اکوایران: اسرائیل می‌خواهد تهران و واشنگتن باور کنند که به صنعت نفت ایران حمله خواهد کرد. با این حال، معامله‌گران، ناظران بازار و سیاست‌گذاران باید درک کنند که این امر بسیار بعید است..

ایمانی گفت که ایران در این مرحله جنگ با اسرائیل را یک تهدید وجودی نمی‌داند، اما معتقد است که درگیری طولانی‌مدت مخرب خواهد بود و برنامه‌های دولت جدید برای مذاکره با غرب به امید لغو تحریم‌های سخت‌گیرانه آمریکا و بهبود وضعیت اقتصاد ایران را از مسیر خود خارج می‌کند.

به گفته چهار مقامی که با نیویورک تایمز گفت‌وگو کرده‌اند، طی هفته‌های اخیر، با پیش‌بینی حمله اسرائیل، ایران نیروهای مسلح خود را در حالت آماده‌باش کامل قرار داده و دفاع هوایی را در سایت‌های حساس نظامی و هسته‌ای تقویت کرده است.

ناصر هادیان، مفسر سیاسی در تهران، در یک مصاحبه با نیویورک تایمز گفته که ایران دهه‌ها را صرف ایجاد گروه‌هایی مانند حزب‌الله کرده تا به عنوان یک نیروی دفاعی در امتداد مرز اسرائیل عمل کند تا ایالات متحده را از حمله باز دارد. اکنون، این تمرکز تغییر کرده است. او گفت: «اسرائیل به تهدید واقعی برای ایران تبدیل شده است. در حالی که در تمام این سال‌ها فکر می‌کردیم تهدید اصلی آمریکاست.»  هادیان گفت که ضربه به زنجیره فرماندهی و زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله توسط اسرائیل محاسبات را برای ایران برعکس کرده است. وی گفت: بازدارندگی تا زمانی کار می کند که جنگ نباشد و در حال حاضر پس از ضربات سنگین به حزب الله، بخش بزرگی از قدرت بازدارندگی ایران کاهش یافته است.