به گزارش اکوایران، سال‌هاست که دلار به عنوان ارز رایج در جهان شناخته می‌شود. این ارز، باعث شده که آمریکا بر نظام مالی جهان سلطه داشته باشد.

سلطه آمریکا بر نظام مالی برای کشورهایی که تلاش دارند خودشان را در جهانی چندقطبی، به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی قدرت معرفی کنند، چندان قابل قبول نیست. کشورهای عضو گروه بریکس هم عمدتا در همین دسته قرار دارند.

گروه بریکس که در ابتدا از برزیل، هند، روسیه، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده بود، اکنون در حال پذیرش اعضای جدید است و همچنان تلاش می‌کند تا جلوی سلطه غرب را بگیرد.

یکی از مصادیق سلطه غرب هم «دلار» است. حالا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اصرار دارد که این کشورها را قانع کند تا از دلار رهایی پیدا کنند.

از طرف دیگر، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین هم سال‌هاست که تلاش دارد جلوی سلطه دلار را بگیرد و «یوآن» را که ارز رسمی چینی‌هاست، به عنوان یکی از ارزهای رایج و مسلط در جهان معرفی کند.

حالا بریکس به محلی تبدیل شده که می‌توان درباره ایجاد یک ارز واحد میان کشورهایی که مقابل آمریکا قرار دارند، در آن رایزنی کرد.

در ویدیوی بالا براساس گزارش بلومبرگ و همچنین گزارش نشریه اکونومیست درباره اقدامات اخیر بریکس، توضیح داده شده که چیزهایی می‌توانند مانع راه‌اندازی یک ارز به قدرتِ دلار در میان کشورهای عضو بریکس شود.