به گزارش اکوایران، تنها 65 کشور برای ماینرهای انفرادی بیت‌کوین سودآور هستند که این برآورد صرفا بر اساس هزینه‌های برق خانگی است. در این میان، 34 کشور در آسیا هستند، در حالی که تنها پنج کشور به اروپا تعلق می‌گیرد.

بنا بر گزارشی که در پایگاه کوین‌جکو منتشر شده، اروپا 9 کشور از 10 کشور پرهزینه را برای استخراج بیت‌کوین، بر اساس هزینه برق خانگی، در خود جای داده است.

ماینرهای انفرادی بیت‌کوین سود خود را در تضاد با میانگین جهانی هزینه برق خانگی می‌بینند.

میانگین هزینه برق خانگی برای استخراج 1 بیت‌کوین 46291.24 دلار است که 35 درصد بیشتر از میانگین قیمت روزانه 1 بیت‌کوین در جولای 2023 (30090.08 دلار) است.

این گزارش ایتالیا را به عنوان پرهزینه ترین کشور برای استخراج بیت‌کوین خانگی با 208560 دلار به ازای هر بیت‌کوین معرفی کرد. در زمان انتشار، این نشان می دهد که هزینه استخراج یک بیت کوین در ایتالیا معادل ارزش تقریباً هشت بیت کوین است.

پس از آن اتریش با 184352 دلار و بلژیک با 172382 دلار قرار دارند.

ced552aa-6786-49bc-935c-5a6edfebb2ad

در همین حال، نرخ برق خانگی لبنان به ماینرهای فردی این امکان را می‌دهد که تنها با ۲۶۶ دلار یک بیت‌کوین تولید کنند. بر اساس این داده‌ها، این تقریباً 783 برابر ارزان‌تر از هزینه استخراج بیت‌کوین در ایتالیا است.

ایران با هزینه تولید 532 دلار به ازای هر بیت‌کوین به دنبال آن بود. با این حال، علیرغم قانونی شدن استخراج بیت‌کوین توسط ایران در سال ۲۰۱۹، این کشور از آن زمان تاکنون چندین بار عملیات استخراج رمز ارز را به دلیل فشار بر شبکه‌های انرژی در فصل زمستان ممنوع کرده است.

در 4 ژانویه، کوین‌تلگراف گزارش داد که حدود 150000 قطعه تجهیزات ماینینگ کریپتو توسط سازمان جمع‌آوری و فروش اموال دولتی ایران توقیف شده است.

در 19 آگوست، مدیر عامل بایننس، تصویری از داده‌های این گزارش را در X (توئیتر سابق) منتشر کرد و از 8.6 میلیون دنبال کننده خود سوال کرد که چرا افراد در این کشورهای با برق کم، بیت کوین استخراج نمی‌کنند.

با این حال، وی معتقد است که ممکن است عوامل بیشتری در نظر گرفته شود. 

«این گزارش احتمالاً امکان‌سنجی و سایر تدارکات را در نظر نگرفته است. اما اگر داده‌ها درست باشد، قطعاً به نظر می‌رسد فرصت‌های بالقوه‌ای در این کشورها وجود دارد.»

مدیر عامل بایننس یکی از کاربران X را تصدیق کرد که توضیح داده بود بسیاری از این کشورها برق کافی برای استفاده بیشتر از هزینه‌های ارزان برق ندارند.

کاربر X اظهار داشت: اکثر این کشورها با کمبود برق مواجه هستند و معمولاً صنایع سنگین خود را در تابستان یا در ساعات اوج مصرف خاموش می‌کنند.