ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران در این رابطه گفت: «من آمریکا را خارج از اسرائیل تلقی نمی‌کنم؛ اسرائیل در شرایطی عملیات انجام داد که دو روز قبلش در لبنان عملیات مشابهی را به انجام رسانده بود و آمریکایی‌ها هم یک روز پیش از آن در بابل عراق برخی از عرصه‌های قدرت مقاومت را هدف قرار دادند. پس فضای مقابله با نیروهای مقاومت در یک وضعیت همکاری تاکتیکی بین اسرائیل و آمریکا قرار دارد اما ممکن است رویکردهایشان با هم متفاوت باشد وقتی که رویکردها در رابطه با شدت عمل متفاوت باشد، آمریکایی‌ها باید مقابله کنند و یا مقاومت کنند. این کار به نوعی انجام نگرفته است.»

متقی در ادامه به توئیت ولی نصر استاد برجسته روابط بین‌الملل در دانشگاه جان هاپکینز اشاره کرد و توضیح داد: «این توئیت به نظر من خیلی دقیق است اما تمام واقعیت را در برنمی‌گیرد. او می‌گوید وضعیت فعلی که در منطقه در حال شکل‌گیری است ناشی از خلا قدرتی است که در آمریکا وجود دارد و در این خلا قدرت اسرائیل از آزادی عمل برخوردار است. نصر برای دولت آمریکا از عبارت دولت در حال گذار استفاده کرده که سیاست‌های مبهمی دارد.»

استاد دانشگاه تهران تشریح کرد که در این وضعیت ما باید این درک را داشته باشیم که امکان انجام اقدامات بیشتر از سوی اسرائیل و هدف‌گیری برخی دیگر از سوژه‌ها وجود خواهد داشت. پس بحث اصلی ما صرفاً کنش انتقامی نیست بخش دیگر از بحث ما این است که بتوانیم عبرت بگیریم، بیاموزیم و روندهای امنیت‌سازی‌مان را برای جلوگیری از تکرار حوادث تراژیک بسیج کنیم.

حفاظت چندلایه است

استاد دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه چرا اسرائیل، اسماعیل هنیه را در تهران هدف قرار داد، توضیح داد: «اقدام اسرائیل بر اساس رویکردی بسیار پیچیده و دقیق بود یعنی با یک تیر دو تا هدف را زد؛ یعنی از یک طرف هنیه را به عنوان نماد مقاومت ترور کرد و از طرف دیگر در ایران و آن هم در زمانی که ایران در وضعیت امنیتی شدید قرار دارد و طیف گسترده‌ای از مقامات سیاسی و راهبردی جهان برای مراسم تحلیف حضور داشتند، این ترور انجام شد. این مسائل اعتبار امنیتی و راهبردی ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و طبعاً اقدامی که اسرائیل انجام داد به لحاظ هزینه-فرصت، مطلوبیت بسیار بالایی را از نظر تکنیکی برایش داشت و به ما آموخت که حفاظت همواره ابعاد متنوعی دارد؛ حفاظت یک بعدی نیست فقط قرق کردن خیابان‌ها محسوب نمی‌شود بلکه حفاظت در عصر جامعه شبکه‌ای باید فضای شبکه، رسانه، محیط راهبردی و فضای جغرافیایی را حتی ساعت ۲ شب باید پاسداری و نگهبانی کرد.»

وی در نهایت گفت: «‌باید این درک را داشته باشیم که ساخت داخلی، حافظ و حامی نظام سیاسی است با رویکردهای مختلفی که دارد و باید بدانیم که تهدید از کجا و با چه شدتی انجام می‌گیرد. در این صورت درک این موضوع قدرت بیشتری به ما می‌دهد تا هم بتوانیم سطح حفاظت و سطح بازدارندگی را ارتقا دهیم. این مسائل هم اعتبار ملی را افزایش می‌دهد و هم بازدارندگی را برای اجتناب از درگیری‌ها بیشتر می‌کند.»

کامل این گفت‌وگو را می‌توانید اینجا ببینید.