در بسته خبری امروز - 10شهریورماه- نگاهی به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده، انداخته‌ایم.

حکم رهبر انقلاب برای علی باقری

رهبر انقلاب اسلامی در حکمی آقای علی باقری را به عضویت در شورای راهبردی روابط خارجی منصوب کردند.

شورای راهبردی روابط خارجی در سال ۱۳۸۵ و با حکم رهبر انقلاب شکل گرفت. هدف از تشکیل این شورا، کمک به تصمیم‌گیری‌های کلان و جست‌و‌جو از افق‌های نو در روابط خارجی جمهوری اسلامی و بهره‌مندی از نظرات نخبگان در این عرصه، است.

پیام تسلیت پزشکیان در پی درگذشت محمدعلی بهمنی 

رئیس جمهور در پیامی درگذشت شاعر نام آشنا و خوش‌قریحه کشور مرحوم «محمدعلی بهمنی» را به اهالی فرهنگ و هنر کشور، عموم دوستداران و به ویژه خانواده محترم آن مرحوم تسلیت گفت.

002

پزشکیان: روابط ایران و ازبکستان بیش از پیش تقویت خواهد شد

رئیس جمهور در پیامی به همتای ازبکستانی خود فرارسیدن سالروز استقلال ازبکستان را به رئیس‌جمهوری و مردم این کشور تبریک گفت.وی تاکید کرد در دولت چهاردهم، توسعه همکاری با کشورهای همسایه و منطقه، به‌ویژه جمهوری ازبکستان در اولویت سیاست خارجی است.

photo_2024-08-31_17-00-26

پیگیری جدی رئیس جمهور برای رفع فیلتر 

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور با تاکید بر اینکه شخصا با اصل اینترنت طبقاتی مخالف هستم گفت: اینکه چرا فقط به پارک فناوری پردیس اینترنت بدون فیلتر تعلق گرفته و برای سایر پارک‌ها لحاظ نشده است به این خاطر است که پارک پردیس تنها پارک زیر مجموعه معاونت علمی است و پیگیری‌هایی برای تحقق این امر صورت گرفته است.

حسین افشین در  میان صحبت‌هایش به موضوع مهم دیگری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه رئیس جمهور در حال پیگیری موضوع رفع فیلتر است و با این پیگیری‌ها و تحقق آن، دیگر اینترنت طبقاتی وجود نخواهد داشت.

ویزا تاجیکستان لغو شد اما پرواز کم و گران است!

با وجود اینکه بیشتر از ۲۰ روز است که ویزا بین ایران و تاجیکستان لغو شده است اما به دلیل هزینه‌های بالای سفر بین این دو کشور، همچنان مقصد ایرانی‌ها و تاجیک‌ها برای سفر  کشورهای دیگری است. سفیر تاجیکستان در بیان علت این موضوع بخشی از علت این گرانی را کمبود پرواز و قیمت بلیت هواپیما اعلام کرد و از قصد تاجیکستان برای افزایش پروازها بین دو کشور خبر داد.

واکنش آذری جهرمی به حضور پسر عارف در جلسه دولتی 

محمدجواد آذری جهرمی امروز، به حضور حمیدرضا عارف در جلسه معارفه وزیر صمت واکنش نشان داد. به گزار ایلنا جهرمی نوشت: صرف حضور فرزند مسئولی در جلسات نسبتا عمومی دولتی، مذموم نیست. آنچه مذموم است، دخالت آنها در امور اداره دولت است. محاکمه قبل از خطا، انصاف نیست.

این در حالی است که حضور پسر عارف در این جلسه انتقادات زیادی در شبکه‌های اجتماعی به‌راه انداخته است. یکی از این منتقدان جامعه‌شناس معروف و حامی پزشکیان، محمد فاضلی بود. 

واکنش علی مطهری به مرگ محمد میرموسوی

علی مطهری، فعال سیاسی و نماینده ادوار مجلس در شبکه اجتماعی ایکس به مرگ محمد میرموسوی در بازداشتگاه واکنش نشان داد.

23

ماجرای انتقال یک متهم به صندوق عقب خودروی پلیس

در حالی که هنوز فضای رسانه‌ای کشور از کشته شدن میرموسوی به‌خاطر رفتار پلیس داغ بود، فیلمی دیگری از رفتار پلیس با فردی معتاد دوباره توجه‌ها را به خود جلب کرد. 

چند روز گذشته فیلمی در فضای مجازی دست به دست شد که در آن پلیس در اقدامی خشونت آمیز قصد انتقال دادن فردی را در صندوق عقب خودرو انتظامی داشته است. پلیس پایتخت در واکنش به انتشار این تصاویر اطلاعیه‌ای را صادر کرد و اینگونه توضیح داد:

«‌به منظور پاکسازی نقاط آلوده مصرف موادمخدر در معابر عمومی شهر و نارضایتی شهروندان؛ واحد گشت انتظامی در تاریخ ۵شهریور ۱۴۰۳ قصد انتقال یکی از معتادان متجاهر به کمپ ترک اعتیاد را داشت که در حین انتقال فرد متجاهر با هدف عدم انتقال به کمپ خود را به داخل جوی آب می‌اندازد. در ادامه عوامل واحد گشت در اقدامی غیرحرفه‌ای و نامتعارف به جهت آلوده نشدن درون خودرو، قصد انتقال وی به صندوق عقب را داشتند. پلیس پایتخت عوامل وظیفه و کادر حاضر در صحنه را توبیخ کرده است. همچنین از شهروند وظیفه شناسی که ویدئو را برای پلیس ارسال نمود تشکر و قدردانی می‌شود».

اتباع غیرمجاز از خدمات محروم می‌شوند

استاندار تهران با اشاره به اینکه طرح جمع آوری و ساماندهی اتباع غیرمجاز در سطح تهران با جدیت در حال انجام است به کلیه اتباع غیرمجاز هشدار داد تا به سرعت کشور را ترک کنند چرا که این افراد از خدمات محروم شده و هزینه‌های مترتب بر حوزه‌های شهری و غیر شهری در محل‌هایی که اتباع غیر مجاز حضور داشته باشند به طور قطع از آنها اخذ خواهد شد.

لازم به ذکر است بخش عمده ای از این طرح انجام شده و روزانه با اقداماتی که توسط فراجا صورت می‌گیرد  اتباع مجاز و غیر مجاز پالایش می‌شوند و کسانی که مجاز بودند و تاریخ اسکان آنها پایان یافته، باید به سرعت کشور را ترک کرده و یا مجوز جدید برای حضور در کشوراخذ کنند.