به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز، 15 شهریورماه 1403، نگاهی به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده، انداخته‌ایم.

تقابل پناهیان-کیهان و واکنش‌ها به آن

از روز گذشته -14 شهریورماه- ویدیویی از سخنرانی علیرضا پناهیان در حضور مسعود پزشکیان، رییس جمهور و محمدباقر قالیباف، ریاست مجلس شورای اسلامی به تیتر یک برخی از سایت‌ها و کانال‌های خبری شده است.

پناهیان در این سخنرانی نسبت به لزوم برخورد با رسانه‌های دوقطبی‌ساز از تمام جریانات به خصوص آن رسانه‌هایی که با بیت‌المال اداره می‌شوند تذکر داد و از مجلس خواست تا قانونی علیه دوقطبی‌سازی در فضای رسانه‌ای وضع کند.

او بیان اینکه این موضوع [دو قطبی‌سازی] انگار منکری است که به معروف تبدیل شده، عنوان کرد: روزنامه‌هایی که با خرج دولت ساخته و پرداخته می‌شوند از کیهان گرفته تا اطلاعات و از جمهوری اسلامی گرفته تا هر جمهوری غیراسلامی‌ای، حق ندارند دوقطبی‌سازی کنند.

پناهیان در ادامه تاکید کرد: روزنامه‌ها حق ندارند بگویند چون دولت از جناح مقابل است، پس دوقطبی ایجاد کنند. این روش‌ها پلید است. نشر اکاذیب در روزنامه‌ها بد است اما دوقطبی‌سازی روزنامه‌ها از نشر اکاذیب هم زشت‌تر است. او همچنین خواستار تعطیل شدن فعالیت این روزنامه‌ها شد.

عضو ارشد کیهان: «پناهیان اظهارات نسنجیده خود را جبران کند»

محمد ایمانی، عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان نیز امروز در واکنش به صحبت‌های پناهیان در کانال تگرامی‌اش نوشت: «بی‌دقتی آقای پناهیان و متهم کردن روزنامه کیهان به ایجاد دوقطبی، موجب ذوقمرگی رسانه‌های زنجیره‌ای شد که اتفاقا ماموریت اصلی آنها دوقطبی سازی در کشور است... استقبال کنندگان، همان‌هایی هستند که اتفاقا خود را در قطب معارضه و تحریف و تخریب نظام و انقلاب تعریف کرده‌اند.»

ایمانی همچنین در دفاع از عملکرد «کیهان» نیز نوشت: «کیهان، هم آقای پزشکیان را از برخی همراهان ناهمراه بر حذر داشته است و هم تاکید دارد که اگر جریان نفاق فرصت یابد به نام وفاق، نفوذ و مهره چینی کند، فرصت خدمتگزاری دولت را نابود خواهد ساخت و این خسارت غیر قابل جبران نباید اتفاق بیفتد. رویکرد کیهان، ترجیح برخورد صادقانه، بر برخورد مجامله آمیز و منافقانه است. سخن اخیر آقای پناهیان، بی‌انصافی بود و امید که ایشان، این اظهار نظر نسنجیده را که احتمالا از سر سهو لسان بوده، جبران کند.»

رسایی: جفا در حق جریان رسانه‌ای انقلاب

حمید رسایی، از اعضای جبهه پایداری مجلس نیز در واکنش به گفته‌های پناهیان در کانال تلگرمی‌اش نوشت:

برادر محترمم آقای پناهیان درباره نفی دوقطبی‌سازی در رسانه‌ها مطالبی را در حضور جناب آقای پزشکیان و قالیباف بیان کرده و از رسانه‌هایی مثل کیهان که مطابق رسالت مطبوعاتی و انقلابی‌شان در بزنگاه‌ها درست عمل کرده، انتقادات تندی داشته‌اند. 

این سخنان مورد استقبال گسترده رسانه‌هایی قرار گرفته که در طول این سال‌ها کارشان تبدیل مسائل کشور به دوقطبی‌های کاذب بوده.

تطبیق این دغدغه بر رسانه کیهان که در این سال‌ها همواره با دوقطبی‌های کاذب مقابله کرده، جفا در حق جریان رسانه‌ای انقلاب است و حتما چنین قصدی مورد نظر آقای پناهیان نبوده.

نقد مواضع «کیهان» از نگاه زیدآبادی

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی نیز در کانال تلگرامی‌اش در نقد مواضع «کیهان» نوشت:

مشکل اصلی روزنامه کیهان خط‌مشی افراطی آن نیست، مشکلش دو چیز دیگر است.

اول اینکه مواضع تندروانهٔ خود را از موضع نظام مطرح می‌کند و به همین دلیل بسیاری محافل، آن را سخنگوی واقعی نظام تصور می‌کنند. دوم، این روزنامه اهل هتاکی و اتهام‌پراکنی و پرونده‌سازی علیه منتقدان است و متأسفانه تاکنون از مصونیت تام برخوردار بوده است.

اگر موقعیت سخنگویی کیهان برای نظام به طور رسمی تکذیب شود و مسئولان آن روزنامه، حقوقی بیش از دیگر شهروندان در مقابل قانون نداشته باشند، مشکل حل می‌شود.

تحقق عملی دو شرط فوق اما در صورتی ممکن است که دست‌اندرکاران این روزنامه از تصدی‌گری یک مؤسسهٔ مطبوعاتی حکومتی، به بخش خصوصی کوچ کنند و در آنجا افکار افراطی خود را بدون محدودیت و البته مصونیت دنبال کنند.

دست گذاشتن روسیه بر خط قرمز ایران

سید عباس عراقچی، وزیر امورخارجه طی توئیتی در واکنش به سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه مبنی بر ایجاد کریدور زنگزور نوشت: ترسیم دوباره مرزها خط قرمز ایران است.

photo_2024-09-05_19-26-51

 

حشمت الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم نیز در واکنش به تلاش روسیه برای ایجاد کریدور زنگزور در حساب شخصی خود در ایکس نوشت: زنگزور،حمله پیشدستانه پوتین برای جلوگیری از احتمال شکل گیری کانال های ارتباطی دولت جدید ایران و آمریکا است.

photo_2024-09-05_19-23-53

محسن رضایی، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا نیز در این خصوص در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: رفتار دولتمردان‌ روسیه درباره گذرگاه زنگزور و جزایر سه‌گانه ایران‌ به‌ هیچ‌ وجه قابل قبول نیست و با اظهار دوستی آنها و روابط راهبردی با ایران در تناقض آشکار است. این ابهامات را باید برطرف‌ کنند.

171377955

مقام روسی چه گفته بود؟

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، 13 شهریورماه در یک نشست توجیهی درخصوص ایجاد کریدور زنگزور، گفت: این مسیر که می‌تواند قلمرو اصلی آذربایجان را از طریق ارمنستان به خود مختاری نخجوان متصل کند، همراه با مسیرهای دیگر در چارچوب یک کارگروه سه جانبه برای رفع انسداد ارتباطات مورد بحث قرار گرفته است.

او با اشاره به نگرانی ایران در مورد «کریدور زنگزور» و لزوم تماس با تهران برای شفاف‌‌سازی، تاکید کرد که موضع مسکو در این مورد کاملاً شناخته شده است: ما بر این مبنا پیش می‌‌رویم که راه حل باید برای ارمنستان، آذربایجان و همسایگان منطقه قابل قبول باشد.

این موضع‌گیرى مسکو در حالى مطرح مى‌شود که بحث کریدور زنگزور و قطع نشدن مرز بین ایران و ارمنستان در استان سیونیک در زمره خطوط قرمز کشور است.

موقعیت کریدور زنگزور 

کریدور زنگزور یکی از مسیرهای حمل‌ونقل زمینی، دالان زنگزور است که جمهوری آذربایجان را از طریق ارمنستان به روسیه و ترکیه متصل و زمینه را برای ارتباط آسیا، اروپا و خاورمیانه با یکدیگر فراهم می‌سازد. دالان زنگزور مفهومی در توصیف یک دالان حمل و نقل است که در صورت اجرا به آذربایجان دسترسی بلامانع به ارمنستان از طریق استان سیونیک این کشور را بدون پست‌های بازرسی ارمنستان می‌دهد. این کار باعث قطع دائم مرزهای ایران و ارمنستان می‌شود. از این رو در معنای وسیع، زنگزور دالانی ژئوپلیتیکی است که استان آذربایجان شرقی در ایران را از مسیر ترانزیت ترکیه به باکو حذف می‌کند.

خبر مرتبط
پوتین و مساله زنگزور/ ایران باید تعارف را کنار بگذارد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اخیرا در یک موضع‌گیرى اعلام کرد، کریدور زنگزور مسیری است که می‌تواند قلمرو اصلی آذربایجان را به نخجوان از طریق سیونیک ارمنستان متصل کند.

واکنش وزیر اقتصاد به وام میلیاردی هیات مدیره بورس

امروز -15 شهریور- نامه‌ای مبنی بر دریافت وام 10.5 میلیارد تومانی اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس کشور منتشر شد. 

همتی نیز در واکنش به این خبر با تایید این نامه طی توییتی نوشت: در دولت چهاردهم برای حذف رانت‌ها آمده‌ایم و اجازه ویژه‌ خواری به هیچکس نخواهیم داد.

خبر مرتبط
نخستین چالش همتی در وزارتخانه اقتصاد/ عشقی: وام به همه کارکنان پرداخت شد

مجید عشقی و چندی از اعضای شورای عالی سازمان بورس و اوراق بهادار وام 10.5 میلیاردی دریافت کردند. اما واکنش وزیر اقتصاد به این خبر چه بود؟

 سعیده شفیعی: مرا برای سومین‌‌بار به زندان می‌‌برند

سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار اقتصادی و فعال اجتماعی در صفحه شخصی خود در ایکس نوشته است: «مرا روز جمعه ۱۶ام شهریور برای سومین‌‌بار به زندان می‌‌برند. از ۱۲ اسفند سال قبل به دلیل بیماری، کیفر زندان‌ تعلیق شد اما تصمیم جدید پزشکی قانونی و مقامات قضایی بازگشتم به زندان است؛ درحالی‌که بیماری‌ام اصلا بهتر نشده است. این هم از تولدی دیگر در نیمه‌ی شهریور  و آغاز ۴۲ سالگی‌.»

photo_2024-09-05_19-53-00

سعیده شفیعی که سابقه فعالیت به عنوان خبرنگار اقتصادی را در برخی از مطبوعات کشور دارد، رمانی نیز به نام «دخترپیچ» را توسط نشر چشمه منتشر کرده است.

او برای نخستین بار در دوم بهمن‌ماه 1401 بازداشت شد که در ۱۸ بهمن‌ماه با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.