به گزارش اکوایران، در آخرین هفته تابستان 1403، چهارشنبه -28 شهریور-  نگاهی انداختیم به مهم‌ترین وقایعی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

انتصاب‌های روز: از پست گرفتن داماد پزشکیان در دولت تا انتصاب دو استاندار جدید

امروز بنابه اعلام مهاجرانی -سخنگوی دولت- آرش زره‌لهونی از جوانان اهل تسنن به‌عنوان استاندار کردستان و یدالله رحمانی به‌عنوان استاندار کهکیلویه و بویراحمد انتخاب شدند. انتخاب یک استاندار از میان اهل تسنن ایرانی در بین بسیاری از جمله حامیان پزشکیان با اقبال مواجه شد.

اما از سوی دیگر حسن مجیدی، داماد مسعود پزشکیان نیز دستیار اجرایی رییس دفتر رییس جمهور شد. این خبر دقیقا با واکنش‌هایی در جهت مخالف خبر قبل روبه‌رو شد. پیش از این داماد پزشکیان او را در سفر به عراق همراهی کرده بود؛ اتفاقی که باعث انتقاد برخی از چهره‌های حامی خود شد بود.

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد در حکمی عباس مرادپور را به عنوان سرپرست معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی این وزارتخانه منصوب کرد..

خبر مرتبط
انتصاب‌های روز: نخستین تغییرات استانداران در دولت چهاردهم/ داماد پزشکیان سمت گرفت

اکوایران: امروز دو استاندار جدید منصوب شدند. معاونت امور بانک و بیمه وزارت اقتصاد و دستیار دفتر ریاست جمهوری نیز از دیگر انتصاب‌های امروز بود.

واکنش مقامات ایرانی به انفجارهای روز گذشته لبنان

امروز مقامات رسمی ایران -از ریاست جمهور و رییس مجلس شورای اسلامی تا دبیر شورای نگهبان به انفجارهای روز گذشته لبنان واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند.

خبر مرتبط
واکنش‌های مقامات ایرانی به انفجارهای دیروز لبنان

اکوایران: عصر روز گذشته -27 شهریور- انفجار پیجرهای اعضای حزب الله لبنان در بیروت، به سرخط اخبار رسانه‌های جهان تبدیل شد. مقامات ایران نیز امروز به این حادثه واکنش نشان داد.

اعزام 8 چشم پزشک و یک تیم پرستاری به لبنان

محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت با محکومیت انفجارهای لبنان اظهار داشت پیرو تماسی که با وزیر بهداشت لبان داشتم، مقرر شد تا یک تیم امدادی به ویژه متخصصین چشم پزشکی به لبنان اعزام شود که صبح امروز ۸ متخصص چشم پزشکی و یک تیم پرستاری به صورت داوطلبانه برای درمان مجروحان پر تعداد حادثه تروریستی به لبنان اعزام شدند.

ظفرقندی از اعزام تعدادی از مجروحان لبنانی و ورود آنان به کشورمان برای دریافت خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی تا ساعاتی دیگر خبر داد و گفت: مراحل درمان مجروحان لبنانی در چند بیمارستان تهران انجام خواهد شد.

رییس جمهور در جلسه هیات دولت: صدق ادعای دولت با انتصاب زنان و اهل سنت

مسعود پزشکیان امروز -۲۸ شهریور- در جلسه هیات دولت با اشاره وعده انتصاب‌ زنان و اشخاص اهل سنت عنوان کرد: همه تلاش خود را برای عمل به شعارها و وعده‌ها به کار گرفته‌ایم و در این راستا انتخاب آقای زره‌تن، حضور زنان در مناصب مدیریتی و انتخاب مسئول اهل سنت برای معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، گواه صدق ادعای دولت برای به کارگرفتن توانمندترین افراد فارغ از وابستگی‌های جناحی و مذهب، جنسیت، قومیت و نژاد است.

مصباحی مقدم: پزشکیان در مجمع تشخیص از FATF دفاع خواهد کرد و مجمع هم آن را تصویب می‌کند

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌و گو با «ایلنا» درباره آخرین وضعیت بررسی پیوستن ایران به FATF در مجمع و اینکه آیا دولت می‌تواند در این باره تصمیم بگیرد، اظهار داشت: آقای رییس جمهور در نشست خبری به این موضوع اشاره کرد و قرار شد با مجمع تشخیص مصلحت نامه‌نگاری انجام دهند تا بحث FATF دوباره مطرح شود.

وی ادامه داد: آقای پزشکیان خودشان عضو مجمع تشخیص مصلحت هستند و در جلسات حضور پیدا می‌کنند، از FATF دفاع خواهد کرد و مجمع هم آن را تصویب می‌کند. موضوع FATF در مجمع متوقف است و این توقف بررسی‌ها مربوط به امروز نیست.

مصباحی‌مقدم درباره علت توقف بررسی‌های پیوستن به FATF گفت: FATF (کار گروه ویژه اقدام مالی)41 توصیه است که 39 توصیه را به اجرا رساندیم و در حال حاضر دو موضوع CFT و پالرمو به اجرا نرسیده و متوقف شده‌اند، منطقش این بود که این خود منشا تحریم داخلی بود.

نکته جالب صحبت‌های مصباحی‌مقدم، صراحت او درخصوص تصویب FATF در صورت دفاع مسعود پزشکیان از آن است. رییس جمهور در نشست خبری دو روز پیش خود در پاسخ به خبرنگار «روزنامه دنیای اقتصاد» عنوان کرد: چاره‌ای جز حل بحث FATF نداریم. حتما در این باره نامه‌ای به مجمع تشخیص می‌نویسم تا این مسئله دوباره در دستور کار این مجمع قرار بگیرد تا بتوانیم حلش کنیم.

خبر مرتبط
مهم‌ترین نکات پزشکیان در نشست خبری: چاره‌ای جز حل مسئله FATF نداریم/ با این ناترازی‌ها نمی‌توان ادامه داد/ وفاق، ابرپروژه من است

نخستین نشست خبری رییس‌جمهور با حضور بیش از ۳۰۰ رسانه داخلی و خارجی امروز ساعت ۱۵ برگزار شد. در این مطلب به مهم‌ترین مسائلی که مسعود پزشکیان به آن اشاره کرد، خواهیم پرداخت.

پورمحمدی، «گواه» را منتشر کرد

امروز رسانه‌ها از انتشار شماره‌ صفر «مجله‌ گواه» خبر دادند. مجله‌ای به سردبیری پیام طبیبی و مدیر مسئولی مصطفی پورمحمدی. صفحه اول «گواه» به یک گفتگوی منتشر نشده از سید احمد خمینی اختصاص یافته است. 

مصطفی پورمحمدی در سرمقاله این نشریه نوشته است که حضور اینجانب در عرصه انتخابات ریاست جمهوری، انتشار نشریه «به گواهی اسناد» را عقب انداخت... ما بر آنیم که تبیین صحیح و مستند، یگانه راه در امان نگاه داشتن گفتمان اصیل انقلاب اسلامی و و اقعیت‌های تاریخی از زنگار دوران تحریف و دسیسه‌های نامردمان است.

پیام طبیبی سردبیر گواه نیز نوشته است: نقش هاب‌گونه نشریه، صرفا به ارائه منابع تاریخی دست‌اول ختم نمی‌شود؛ زیرا گواه می‌کوشد محلی برای تضارب افکار و آرأ اندیشمندان سیاسی و فرهنگی باشد.... گواه نشریه‌ای است برای روایت دقیق، علمی و منصفانه آن مقطع تاریخی که به عصر انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی شناخته می‌شود.

این مجله که پیش‌فروش اینترنتی آن در آخرین روزهای سی‌و‌پنجمین نمایشگاه کتاب تهران آغاز شده بود، قرار بود در خرداد ماه سال جاری منتشر شود؛ که به دلیل حضور پورمحمدی در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، انتشار آن تا به امروز به تعویق افتاد.

فائزه هاشمی آزاد شد

آن‌طور که برخی از رسانه‌ها شامگاه امروز نوشتند، فائزه هاشمی -دختر اکبر هاشمی رفسنجانی- امروز از زندان آزاد شد.

در این باره تجارت نیوز نوشت: یک منبع ادعا کرده فائزه هاشمی امروز به دفتر زندان احضار و به او گفته شد که مشمول عفو مشروط شده و آزاد است. این منبع خبری گفته او با این آزادی مخالفت و قصد برگشتن به بند را داشت که ممانعت کرده‌اند.

به او حتی اجازه برگشتن به بند و خداحافظی با همبندی‌هایش داده نشده است و گفته‌اند کسی را برای جمع کردن وسایلش و تحویل به بند می‌فرستند.

آمریکا ۱۲ فرد ایرانی را تحریم کرد 

دفتر کنترل دارایی‌های خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای از اعمال تحریم‌های جدید علیه ۱۲ فرد ایرانی به اتهام آنچه نقض حقوق بشر خوانده شده، خبر داد.

طبق این بیانیه، در اقدام جدید اعضای سپاه پاسداران و مقام‌های سازمان زندان‌های ایران در فهرست سیاه ایالات متحده آمریکا قرار گرفته‌اند. آمریکا همچنین اعلام کرده است که تحریم‌های جدید در هماهنگی با تحریم‌های کانادا و استرالیا وضع شده‌اند.

تتلو به بند عمومی منتقل شد

خبرگزاری «مهر» به نقل از منابع آگاه خود نوشت: امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو به بند عمومی زندان منتقل شده است و وکلای آن برای پذیرش اعاده دادرسی در حال تلاش‌اند.