به گزارش اکوایران، مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور عصر امروز پنج‌شنبه - 5 مهر-  در پایان سفر کاری فشرده به منظور شرکت در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با استقبال معاون اول رییس‌جمهور به تهران بازگشت. او در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد مورد اسقتبال معاون اول خود قرار گرفت و توضیحاتی درخصوص سفر خود به نیویورک ارائه داد.

خبر مرتبط
اولین سخنرانی پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل

اکوایران: مسعود پزشکیان ، رئیس‌جمهور ایران برای اولین بار در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به سخنرانی پرداخت.

تسلیت به خانواده‌های معدن طبس

  • قبل از اینکه صحبت خود را شروع کنم به خانواده‌های داغدار طبس تسلیت عرض میکنم. تلاش خواهیم کرد تا جای امکان چنین اتفاقی تکرار نشود و امیدواریم که غم مضاعفی برای دوری از عزیزان خود نداشته باشند.

  • تعدادی از وزرا و مسئولان از قبیل وزیر کشور، وزیر صمت، وزیر بهداشت و استاندار خراسان جنوبی پیگیر بودند در دولت هم آقای عارف مسأله را پیگیری می‌کند. تلاش می‌کنیم تا جایی که امکان‌پذیر باشد این چنین اتفاقات رخ ندهد؛ ضمن اینکه تلاش می‌کنیم خانواده‌های داغدار غم دیگری جز دوری از عزیزانشان نداشته باشند.

دغدغه خود درباره فلسطین و لبنان را با سران کشورهای جهان در میان گذاشتیم

  • دغدغه خود درباره فلسطین و لبنان را با سران کشورهای جهان در میان گذاشتیم. قرار شد در آینده جلساتی با کشورهای اسلامی داشته باشیم و بیانیه و اعتراضات خود را اعلام کنیم و تصمیماتی هم گرفته شود.

  •  با رییس شورای اروپا و سران کشورهای اروپایی صحبت کردیم اما آنها می‌گفتند که ما جنایات اسرائیل را محکوم کرده‌ایم اما آمریکا هم باید همراهی کند. در کشور ما و کشورهای دیگر اگر اتفاق ساده‌ای رخ دهد زمین و زمان را زیر پا می‌گذارند که حقوق بشر زیر پا گذاشته شده است اما همین‌ها در مقابل جنایات اسرائیل و کشتار صدها نفر سکوت می‌کنند.

توافقات همکاری‌های مشترک با چین پیگیری و عملیاتی می‌شود

  • با روسای جمهور و نخست وزیران کشورهای همسایه دیدار داشتیم، قرار شد درباره اهداف خود در برنامه با آنها توافقاتی داشته باشیم. این سفر فرصت مناسبی بود که در دیدار با مقامات سایر کشورها، برنامه‌های برای دیدار در کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی بگذاریم.

  • درباره برجام گفتگوهایی انجام شد، دغدغه‌های خود را با کشورهای اروپایی مطرح کردیم و قرار شد وزرای امور خارجه این مساله را دنبال کنند. اعلام کردیم که ما برجام را پاره نکردیم و این ترامپ بود که این کار را کرد، آنها نیز پذیرفتند.

  • تلاش بر این است که با گفتگو این روند را پی بگیریم و تحریم‌ها و روندی که در کشور ما ایجاد کرده‌اند.

  • قرار شد وزارت امور خارجه ما و کمسیون ‌های مشترک به صورت عملیاتی درمنطقه ارتباطات را از نظر اقتصادی و امنیتی و سیاسی و فرهنگی دنبال کنند.

  • کارگروه مشخصی با چین شکل گرفته و مصوباتی که در دولت شهید رئیسی انجام شده بود، پیگیری و عملیاتی شود.

دغدغه‌های ایرانیان مقیم آمریکا را در کشور پیگیری می‌کنیم

  • با ایرانیان مقیم آمریکا جلسه داشتیم؛ نشستی هم با نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف برگزار کردیم، با نمایندگان مراکز علمی و نخبگان آمریکا نیز جلسه گذاشیم که جلسه بسیار خوبی بود و دیدگاه ما را از نزدیک شنیدند.

  • مردم آمریکا آنچه از رسانه یا صدای بیگانه می‌شنوند با آنچه با گفت‌وگو می‌تواند خود را ظاهر کند، خیلی فرق داشت.

  • ایرانیان مقیم آمریکا دغدغه‌هایی داشتند که در داخل کشور تلاش می‌کنیم آنها را برطرف کنیم تا بتوانند راحت به کشور تردد کنند و جوی که در آنجا درست شده، ببینند که اینگونه نیست.

  • دستاوردهایی که در این سفر داشتیم، کار چند ماه ما را سبک کرد چون باید با روسای کشورهای خارجی درباره مسائل مختلف گفت وگو می‌کردیم اما در این سفر فرصتی بود تا در این ۳ روز بیش از ۲۷ دیدار مختلف و دو سخنرانی رسمی در سازمان ملل داشتیم.

  • امیدواریم در ادامه با گفت وگوهایی که شکل گرفته، راه را ادامه دهیم و پیام صلح و صداقت و انسانیت را که آنها به دروغ می گویند معتقدیم، ما در عمل پیاده کنیم.

photo_۲۰۲۴-۰۹-۲۶_۲۰-۲۹-۱۰

در این سفر، محمد جواد ظریف معاون راهبردی رییس جمهور، مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور، محسن حاجی‌میرزایی رییس دفتر رییس‌جمهور، علی طیب‌نیا مشاور عالی رییس‌جمهور و سید محمد مهدی طباطبایی معاون ارتباطات دفتر رییس‌جمهور و عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان، پزشکیان را همراهی می‌کردند.

خبر مرتبط
در آستانه سخنرانی پزشکیان در مجمع عمومی: نگاهی به نخستین سخنرانی‌های روسای جمهور ایران در سازمان ملل

اکوایران: مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران قرار است از ساعت ۳۰ دقیقه بامداد روز چهارشنبه -به‌وقت تهران- نخستین سخنرانی خود را در مجمع عمومی سازمان ملل انجام دهد. به این بهانه نگاهی انداختیم به نخستین سخنرانی‌های روسای جمهور سابق ایران در این مجمع.

مسعود پزشکیان در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، در نشست سران میثاق آینده نیز سخنرانی کرد و دیدارهایی نیز با تعدادی از سران کشورهای شرکت کننده در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی داشت.

رئیس جمهور همچنین نشست‌هایی نیز با گروه‌ها و افراد مرجع سیاسی، اجتماعی، مذهبی و رسانه‌ای در آمریکا داشت و ضمن تشریح مواضع کشورمان، به سوالات آنان پاسخ داد.