به گزارش اکوایران، رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور امروز -10 مهر- در گفت‌وگو با «تسنیم»، اظهار داشت: رشد فزاینده مصرف بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده است و کمتر کشوری در جهان با این تغییرات میزان مصرف روزانه می‌تواند تاب‌آوری داشته باشد.

افزایش تمایل مردم به استفاده از بنزین 3000 تومانی

نواز در ادامه تاکید کرد: کاهش ارزش پول، تمایل مردم به سفر که در همه جهان رشد داشته است، مصرف بالای خودروهای تولید داخل، استفاده از کولر خصوصاً در فصول گرم سال، به‌صرفه بودن استفاده از خودروی شخصی نسبت به عمومی به‌دلیل تثبیت قیمت سوخت طی سال‌ها و برخی عوامل دیگر موجب شده است تمایل مردم به استفاده از بنزین به‌نرخ آزاد به‌صورت روزافزون افزایش یابد.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران تصریح کرد: در شرایط فعلی از تولید تا توزیع، حمل و مصرف با زیان و مشکلات روبه‌رو هستند و چه در بخش‌های دولتی و چه خصوصی و چه مردم همه ناراضی‌اند و ماندن در شرایط فعلی آسیب‌زاست و رشد نارضایتی‌ها را خصوصاً در استانهای مرزی در پی دارد و لازم است دولت سریعاً در جهت اصلاح وضع موجود و با اقدامات واقع‌بینانه گام بردارد.

وی اضافه کرد: روند سرسام‌آور مصرف، راهکارهای غیرقیمتی مدیریت و کنترل مصرف سوخت را نیز بی‌اثر کرده است و مردم هم ناراضی‌اند؛ خصوصاً این‌که توجه جدی به گروهی از مردم که مازاد بر سهمیه کارت سوخت مصرف می‌کنند در زمانی که کارتهای آزاد جایگاه‌ها با محدودیت روبه‌رو هستند، نشده است؛ ضمناً مدیریت یارانه سوخت با طرحهای دیگری نیز قابل اجراست.

با روی کار آمدن دولت جدید بحث و نظر درباره تجدید نظر در خصوص نحوه‌ قیمت‌گذاری بنزین شدت گرفت. این مباحث بسیاری از مصرف‌کنندگان را به این جمع‌بندی رسانده است که دیر یا زود شاهد افزایش قیمت بنزین خواهند بود. احتمالا یکی از دلایل نگه‌داشتن سهمیه بنزین و خرید بنزین ازاد (۳هزار تومانی) در حال حاضر به همین خاطر است. 

انتقاد بنزینی عارف در مراسم معارفه وزیر نفت

محمدرضا عارف در بخشی از مراسم معارفه وزیر نفت با اشاره به قیمت بنزین در کشور و انتقاد از سیستم توزیع بنزین گفت: «کدام عقل سلیمی می‌گوید بنزین را با دلار وارد کنیم و لیتری ۱۵۰۰ تومان بفروشیم؟» عارف پس از بیان این جمله تاکید کرد: فعلا قرار بر انجام کاری نداریم. نگویید که آقای عارف این حرف را زد و از فردا قرار بر آزادسازی است. صرفا واقعیت‌های این بخش را بازگو می‌کنیم.

خبر مرتبط
عارف: دولت درباره بنزین تصمیم عجولانه نخواهد گرفت/ دولت چهاردهم بنای وعده دادن ندارد

اکوایران: معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: به مردم اطمینان می‌دهیم که دولت چهاردهم، هیچ تصمیم عجولانه‌ای نخواهد گرفت و در هر تصمیمی، تمام پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و عدالت را مد نظر قرار می‌دهیم.

مصرف روزانه بنزین در ایران: 112 میلیون لیتر

ناصر عاشوری، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نیز در 18 مردادماه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بحث ناترازی بنزین فقط بحث تولید نیست، بلکه باید توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف بنزین و اصلاح روش‌های غلط مصرفی در کشور داشته باشیم.

عاشوری راه‌حل مقابله با این ناترازی‌ها را اصلاح فرهنگ مصرفی، اصلاح قیمت بنزین، اصلاح روند تولید و عرضه خودروهای پرمصرف و توسعه حمل‌ونقل عمومی دانست. او همچنین متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور در سال جاری را 112 میلیون لیتر عنوان کرد. این در حالی است که او تولید بنزین روزانه را بین 98 تا 104 میلیون لیتر عنوان کرد؛ که ناترازی 8 تا 14 میلیونی در روز را نشان می‌دهد.

خبر مرتبط
معمای بنزین: ۳۸هزار تومان هر لیتر وارداتی، ناترازی روزانه ۸ تا ۱۴ میلیون لیتر و دشواری تصمیم‌گیری

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش از ناترازی روزانه ۸ تا ۱۴ میلیون لیتر بنزین در ایران خبر داد و گفت: بنزین وارداتی لیتری ۳۸هزار تومان برای ایران تمام می‌شود.

آب گران‌تر از بنزین

موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان در نشست اتاق تبریز در 6 مردادماه با اشاره به با اشاره به ناترازی در اقتصاد عنوان کرد: «در جامعه‌ای که قیمت یک لیتر بنزین ارزان‌تر از یک لیتر آب است، یعنی عقل و منطق در کار نیست.»